Forum

Kommentarer til »Yndlingstomater«

På denne side finder du kommentarer til teksten Yndlingstomater. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Andersen, 16. juli 2010 kl. 10.27

sommeren 2008 havde jeg en mini blommetomat som smagte rigtig godt men sidste år kunne jeg ikke opdrive dem nogen stedre men så hen på sommeren kom der nogle tomat planter op nede i bunden af mit drivhus (har perlesten i bunden da jeg har mine planter til at stå i 20 l murespande hvor vi har lavet hulder ca 5cm oppe på siden)disse planter prøvede jeg at plante og fik nogle rigtige gode mini blommetomater så da vi næremede os slutningen på sæsonen 2009 tog jeg bare kærnerne ud af 2 tomater som jeg lod tørre helt ud derefter pakkede jeg dem ind og opbevarede dem tørt og har så i år så og udplantet 20 stk tomat planter alle er begyndt at danne tomater i år står de ude da jeg kun har et lille drivhus hvor jeg lige kan havde 4 agurk planter og en melon

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Stubbe Teglbjærg, 29. januar 2025 kl. 8.47

En mere enkel måde til at samle og spire tomatfrø: Tag frø (med saft og hvad der ellers hænger ved) og tvær dem ud på et stykke køkkenrulle med lidt afstand mellem de enkelte frø. Skriv sortsnavn direkte på køkkenrullestykke og lad det ligge på køkkenbordet til det er tørt. Herefter kan du folde eller rulle dine køkkenrullestykker med frø så de er klar til næste sæson. Når du er klar til at forspire: riv et stykke af køkkenrullen med så mange frø du ønsker, gør det vådt, put det i en plastikpose så det ikke tørrer ud og læg det et lunt sted (jeg lægger det på en radiator). Efter 2-4 dage spirer frøene og kan lægges i jord. Det virker!

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Stubbe Teglbjærg, 29. januar 2025 kl. 8.47

En mere enkel måde til at samle og spire tomatfrø: Tag frø (med saft og hvad der ellers hænger ved) og tvær dem ud på et stykke køkkenrulle med lidt afstand mellem de enkelte frø. Skriv sortsnavn direkte på køkkenrullestykke og lad det ligge på køkkenbordet til det er tørt. Herefter kan du folde eller rulle dine køkkenrullestykker med frø så de er klar til næste sæson. Når du er klar til at forspire: riv et stykke af køkkenrullen med så mange frø du ønsker, gør det vådt, put det i en plastikpose så det ikke tørrer ud og læg det et lunt sted (jeg lægger det på en radiator). Efter 2-4 dage spirer frøene og kan lægges i jord. Det virker!

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. januar 2025 kl. 20.01

Hej Hanne.

Der udkommer en tomatbog fra forlaget Gyldendal omkring 1 maj og som handler om tomatdyrkning

Her er hvad forlaget beskriver om den .

Beskrivelse

Yen Frydensberg Egebak følger bestselleren Dyrk grøntsager året rundt op med endnu en inspirerende og smuk køkkenhavebog.

De vidunderlige fotos af Yens fantastiske tomater har allerede sammen med hendes instruktionsvideoer og tips og tricks, i flere år gået verden rundt på de sociale medier - nu samles det hele i Din guide til fantastiske tomater

Yen guider læseren igennem hele processen fra udvælgelsen af sorter, forspiring og trouble-shooting til beskæring, vanding, gødning, opbinding og endelig høst. Bogen er smukt illustreret og alle processer forklaret konkret med tips og tricks, ’funfacts’ og endelig nemme måder at gemme den gode tomatsmag, så den varer helt indtil næste sommer.

Om du er nybegynder eller erfaren tomatdyrker er der masser af detaljerede vejledninger, vidunderlige tomatportrætter og opskrifter at hente inspiration i Din guide til fantastiske tomater.

Din guide til fantastiske tomater er detaljeret viden og inspiration, forankret i samme stærke fokus på naturlige virkemidler, biodiversitet og den gode jord, som i Dyrk grøntsager året rundt

Bogen pris er meget forskellig. Lige fra kr 160 - 200,- har jeg fundet den til .

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. januar 2025 kl. 21.18

Hold da op , der er så mange måder at dyrke tomater på , det er noget man selv finder ud af , ellers tag en snak med en nabo eller en anden som dyrker tomater.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. januar 2025 kl. 21.18

Hold da op , der er så mange måder at dyrke tomater på , det er noget man selv finder ud af , ellers tag en snak med en nabo eller en anden som dyrker tomater.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. januar 2025 kl. 21.47

Hej Svend.

Der er efter min mening for mange bøger om emnet. Både Lene Tvedegaard og en anden forfatter har udgivet bøger omkring tomatdyrkning. Så jeg tror at der er mindst 5 bøger på markedet
i dag .
Jeg har selv Lenes bog og den er efter min mening fyldestgørende og nem at forstå. Og så er det ikke altid jeg retter mig efter den....
Jeg syntes efterhånden at der er alt for mange havebøger på det danske bogmarkedet og uden at man får en ny viden. Går man bare 10 år tilbage og ser på de bøger, der udkom dengang er der ikke meget forskel på dem og så dem, der kommer i dag .

Egentlig lærer bøger er der lang i mellem. Mange bøger er som regel folks egne erfaringer/ fortællinger om deres havebrug at de ikke altid får det grundlæggende med.

Nyt svar til emnet »Yndlingstomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Yndlingstomater«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider