Hvilke små og orange larver er det her?

Hej havenyt,

Hvad er det for små og orange larver, der spræller på kanterne af myntebladene?

Med venlig hilsen
KS, maj 2024

Svar

Kære KS,

De mange små, orange dyr er larver af sort oliebille.

Måske har I set oliebillerne gå rundt i haven i foråret. De er ganske store og imponerende biller. De kan blive op til 4 cm lange, så de er svære at overse i den tid, de er fremme.

Deres larver er klækket nu, og de er kravlet op i planterne, hvor de sidder og venter på, at der kommer en solitær bi forbi.

Når det sker forsøger larverne at kravle op på bien for at flyve med tilbage til dens bo. Det lykkedes kun for enkelte heldige ud af de mange hundrede larver.

I boet lever oliebillelarven af biens larver, og den nektar og pollen bien har samlet til sit dem.

Når billelarven har ædt nok, forpupper den sig og til næste efterår kravler en ny sort oliebille ud af solitærbiens tidligere bo.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvilke små og orange larver er det her?

Søg:

Støt Havenyt.dk