Skrevet af: K. Thomsen, 4. juli 2011 kl. 15.41
Iha jeg er så lykkelig over jeg har fundet dette forum her :)
Jeg er "ny" inde for plantning af planter i ens vindueskarm, og er derfor glad for at se der er andre der har prøvet dette og har så stor succes med det ^^
Jeg har plantet to avocadosten i et par potter, og har lykkeligt fulgt deres udvikling fra sten-spire-et blad- til det de er i dag.
Er der nogen der har nogle gode råd og ideer til pleje af mine to "små" babyer (den ene er 25cm, og den anden er næsten 40cm)
Skrevet af: K. Thomsen, 4. juli 2011 kl. 15.44
jeg har her lagt nogle billeder ind fra starten af mine planters såning, her er de så 14 dage efter jeg har sået stenene, der havde lagt i vådt køkkenrulle i 11 dage før stenen slog en revne og en lille spire kiggede op (d 22-5-11)
Skrevet af: K. Thomsen, 4. juli 2011 kl. 17.25
her er de så i dag.
De ser ikke så høje ud på billedet, dom de i virkeligheden er...
lidt træls egentligt, men nå :)
Skrevet af: Johan Præst, 5. juli 2011 kl. 14.59
Kære K. Thomsen, avocado skal knibes så de sykder i stedet for at lave en høj enkelt stamme. Husk planten er giftig for katte, hvis du har sådan nogen.
Kærlig hilsen Johan Præst.
Skrevet af: K. Thomsen, 7. juli 2011 kl. 10.48
hej Johan :)
jeg har været lidt i tvivl om jeg tør, da jeg har læst at andre har nippet deres planter, og så er de gået ud. :S
jeg ville blive rigtig ked af det hvis det skete for mine to planter, da jeg er blevet ret så glad ved dem :)
jeg har ikke nogen katte, men mange tak for rådet :D
jeg nipper dem i dag, og ser hvordan det går med dem :)
Skrevet af: Johan Præst, 7. juli 2011 kl. 13.22
Kære K. blot sørg for,at der er blade tilbage på stammen,
Kærlig hilsen Johan Præst.
Skrevet af: Carl Sandhøj, 19. april 2012 kl. 13.42
Jeg har tre 8-10 år gamle avocado træer stående i min "udestue entre".. i samme potte....De kunne have været mere end 4 meter høje hvis ikke jeg klippede dem til, med mellemrum ...men frugter har de aldrig båret .... en enkelt lille ynkelig blomsteragtig gevækst,som ikke blev til noget ,for nogle år siden .. men de er da meget hyggelige og flotte.
mvh. Carl Sandhøj
Skrevet af: Eivin Knidsen, 13. maj 2012 kl. 13.01
Kære Carl, tak for dit indlæg. Jeg har ligeledes selv et par avocado-træer staaende. Jeg synes de er saa flotte, og saa er det da morsomt at man selv haver plantet træerne.
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Søren S Duun, 13. maj 2012 kl. 17.49
I har grønne avocato- fingre. De fleste jeg kender som forsøgt sig med dem er det endt med at de visner for dem . Har i dem stående kølig?
Skrevet af: Kasper Juul, 27. juli 2012 kl. 21.51
Nu har jeg lige læst lidt med her, og vil høre om nogle har nogle gode råd omkring min avocado plante? Der er et biled med, og den er 75 cm høj, hvilket jo kan være svært at se på et biled.
Kasper
Skrevet af: Karen Gardelli, 28. august 2012 kl. 23.27
Jeg er nået så langt i min egen avocado plante forskning:
Store kerner fra øko avocadoer spirer hurtigt!
Planten holder af regnvand gerne lunkent.
Den trives godt med selskab - dvs feks plante lidt lykkekløverløg i samme potte.
Jeg stiller dem lyst og lunt, og lægger mærke til hvilken plads de trives bedst . Det kan være lidt forskelligt.
Jeg støtter dem m blomsterpinde.
har haft en enkelt katastrofe mht beskæring.
Vil meget gerne modtage TYDELIG instruks mht at nippe eller beskærer, hvis nogen har succes m det.
Til den lidt "spacede" side - så er det vildt som min sidste plante har groet fem etager m blade løftet som en helikopter vandret eller opad - eneste nyt er at jeg har lagt en rosenkvartz sten ved.
det kan være tilfældigt - men jeg har aldrig set noget lignende -
og følsom er den jo! :) !! Karen
Skrevet af: Karen Gardelli, 28. august 2012 kl. 23.34
De er rigtig flotte!
Over i større potter!
Og evt lidt "Selskab".
Regnvand skulle værre til at skaffe ;)
Er man i byen kan man hurtig skaffe regnvand ved at stille
skål - spand ved enden af nedløbsrør når det regner!
Det tager bare et minut at tanke op.
Go vind med det!
:) Karen
Skrevet af: Karen Gardelli, 28. august 2012 kl. 23.36
Det sidste henvendt til både Kasper og K.thomsen!
Skrevet af: Bo Deleuran, 27. februar 2014 kl. 17.42
Jeg har også prøvet med at lægge en avocado sten med halvdelen under vand, men med et dårligt resultat. Nu har jeg så simpelthen bare lagt den i en potte med stenen helt dækket af jord, og har nu en plane på omkring 55 cm. Desværre har jeg først nu læst at man bør nippe toppen, jo jeg ved godt at det er på den måde man får en kraftigere plante, men jeg har ikke turdet før. Så jeg venter spændt og ser hvad der sker, ellers må jeg starte forfra.
Det skal nævnes at den har stået vinteren over i en vindueskarm, sydvendt, og med vare på radiatoren på de kolde dage, det har åbenbart bekommet den vel, den får ikke lov til at tørre helt ud.
Skrevet af: Lise D, 28. februar 2014 kl. 9.48
Sjovt at denne tråd dukker op igen dagen efter jeg har fået ideen om at spire en advocado sten.
Jeg fandt en simpel metode på nettet i går hvor tre tandstikkere stikkes ind i stenen og 1/3 af stenen er under vand. Nu skal den bare spire...
Skrevet af: Mogens; E., 28. februar 2014 kl. 14.30
Her kan I læse en masse om Avocadoplanten.
eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/avocado.html
Skrevet af: Mogens; E., 28. februar 2014 kl. 15.06
Lise, har du været hos frisør, eller hvad er der sket. Dit gamle foto af dig var da noget kønnere.
Skrevet af: Lise D, 28. februar 2014 kl. 21.54
Haha Mogens E ;-)
Jeg skal have mig et par miniature kælegrise i min have og så havde jeg lige et billede af den ene af de to grisepjok der snart flytter ind (sammen med 30 høns) ;-)
Men jeg må da lige re-overveje om der skal et andet til ;-)
Skrevet af: Benjamin Vestergaard, 30. maj 2017 kl. 12.47
Hejsa
Jeg har denne avocado plante på ca 150 cm, som jeg tænker at klippe toppen af, da jeg kan se der er nogle bittesmå sideskud, men er lidt bange for at planten går til. Små jeg har læst at mangle mislykkes med det.. min plante har været 2 år undervejs, og har hele tiden stået i drivhus, hvis siger I, skal jeg bare prøve at klippe toppen af og se hvad der sker?
Skrevet af: Nette Veng, 9. september 2017 kl. 14.58
Jeg har fulgt lidt med, min avokado plante er ENDELIG lykkes.. men men men... der er med tiden kommet lidt gule (ikke sunde) blade (de ældste) dem har jeg så pillet af.. er det ikke ok at gøre? Problemet er så at det jo er de ældste blade (forneden) der ryger af... ville gerne at den ikke bliver så høj og ranglet, men derimod lidt lav men fyldigere?
Skrevet af: Lars Holt, 13. september 2017 kl. 8.25
Det kræver mere lys at undgå at planten bliver ranglet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Avocadoplanter