Forum

Mango

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johan J. Bille, 23. februar 2011 kl. 17.21

Hej derude.
Hvad er den bedste måde at få en mangosten til at spire?
Har prøvet to gange, hvad er der mon gået galt?
Har i nogle fif, om hvordan man gør det.

På forhånd tak!

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 27. februar 2011 kl. 7.40

Johan jeg kan ikke lige huske hvordan mangosten ser ud er den flad???
For hvis det er den jeg tænker på så sleb jeg den spidse ende af steen plantede den ca 3 cm dybt, med den spidse ende op.
Den spirrede, men døde senere da var den ca 50 cm høj.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johan J. Bille, 27. februar 2011 kl. 19.30

okay tak, jeg skal se om det virker.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Gravgaard, 25. april 2011 kl. 21.31

Hej,
Købte to mangoer. Det er første gang jeg prøver og jeg knækkede bare skallen af stenene og lagde dem udækket på en jordblanding Jord/sand med kun lidt op ad siden på stenene. De spirer nu begge og jeg har pottet dem om for 3. gang. De får en meget lang rod så en meget dyb potte vil være en god idé. Mine er 10 og 17 cm lang så jeg følger dem stadig...

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robena Robena, 20. maj 2011 kl. 14.58

Hej
Vi er igang med at få en mangosten til at spire. Tag en mango sten, kom 3 tandstikker i stenen.
Kom vand i et glas, kom mangostenen i glasset, de tre tandstikker gør at stenen ikke falder helt ned i glasset, men kun halvt. Det er den flade brede side der skal ned ad.
Held og lykke :-)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. juli 2011 kl. 22.28

Kære mango-spirere, et andet godt raad er at være toldmodig. Der kan nemmerlig gaa mange maaneder, før træet maatte komme op. Det har jeg selv erfaret mig.

Mvh Eivin (^_^)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 22. august 2011 kl. 14.49

Uha.

Jeg vil med stolthed i stemmen sige at min uhyggeligt lækre Mini mango som jeg ikke helt selv troede på rent faktisk kravlede op af jorden efter 18 dage. Dvs. Fra jeg lagde hele "huset" flat i potten og til det stolt knejsede med 4 spidse blade over jorden.

Efter jeg havde "kastet" det i jorden var jeg tæt på at pille det op og forsøge mig med alle de råd jeg læste herinde, men da jeg skulle til det opdagede jeg en lille rødlig "regnorm" i jorden ;) dagen efter var bladene foldet ud og det lignede allerede et lille træ.

Hvor vil jeg hen med alt dette udover at boble over med glæden over min første mango lykkedes? Jo... varme (undervarme) samt fugtighed kan gøre rigtigt meget godt for os og vores planter ;)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 23. august 2011 kl. 1.48

Jeg har efterhånden spiret en del Mango :)
det bedste resultat synes jeg man får hvis man "knækker" stenen og tager kernen ud. den sås i en luftig jordblanding og skal have det lunt.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Salina Bruun, 23. august 2011 kl. 9.13

Min stolthed: Mini mangoen - Mangifera indica en lille mini mango men hold fast en stor smag den har!

nu med billede ;) taget inde i "vuggestuen"

tror jeg skal have taget nye billeder lidt senere idag

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Lind, 13. marts 2012 kl. 9.53

Mango, Mmmmmm, Lækkert

Nu er der jo gået 7 måneder siden din Mango spirerede.
Må man spørge hvorledes den har klaret vinteren?

Jeg overvejer selv at få sådan en. Hvor finder du en kerne til denne sort mango?

Og vil den egentlig give gode frugter i en stue?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikúlas Olsen, 25. august 2012 kl. 13.13

Bjarnes måde er sikker.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel Zabiholla, 15. april 2018 kl. 10.36

Har lige et spørgsmål, omkring det her med at plante mango træer hjemme i stuen. :)

Kæresten og jeg har bevæget os ud i dette projekt, hvilket indtil videre også ser ud til at fungere fint. Men vi har tænkt på om den skal stå tildækket med plastfolie, for at det evt ville kunne lade sig gøre at den kommer til at bære frugt, eller om I måske skulle have nogle gode fif til hvordan man plejer den bedst muligt? 😉

Nyt svar til emnet »Mango«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Mango

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider