Forum

Selleri og peberfrugt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 11. februar 2011 kl. 18.04

jeg har forsøgt at så knold selleri og peberfrugt i sådan et mini drivhus i vindueskarmen, men hvor lang tid skal der gå før man begynder at se noget spire???

nu har det stået i snart 14 dage og der er ingen ting at se, nu er jeg begyndt at blive bekymret over om jeg har gjort noget galt.

Dorte

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2011 kl. 21.41

Hej Dorte Elsass

Knoldselleri spirer på 14 - 24 dage ved en optimal temperatur på 18 - 23 grader.
Chili spirer på 7 - 16 dage ved en optimal temperatur på 22 - 30 grader.

Men fremspiringen er ikke alene afhængig af døgngennemsnitstemparaturen - også spirejordens vandindhold og frøets spiredygtighed er af stor betydning.
Lidt for lidt vand og lidt for lav temperatur behøver ikke at betyde, at der ikke sker spiring - ligesom lidt for meget fugtighed og lidt for høj eller for svingende temperatur heller ikke nødvendigvis hindrer fremspiring - tolerancen er stor, hvis man ellers har spiringsdygtigt frø som udgangspunkt.

Og hvis du opgiver er der jo rigelig tid til at så en ny portion frø :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. februar 2011 kl. 8.25

Hej Dorte

Selleri er lidt speciel, da frøene skal have lys for at spire. Drys de fine frø oven på jorden. Spray dem med lidt vand og tryk dem fast til jorden. Drys evt. meget lidt jord over - som let sukkerdrys på jordbærgrød. Kom bakken/potten i en klar plastpose, placer den et lyst sted ved stuetemperatur, men uden for solen rækkevidde. Det sidste er vigtigt, da solen hurtigt vil varme posens indhold op til alt for høje temperaturer. Det kan man normalt modvirke ved at så under hvid plastdække, men med selleri, der skal have lys, er en klar plastpose at foretrække.

Som Lone skriver ovenfor, så er den ideelle spiretemperatur 18-23° C, og med ovennævnte fremgangsmåde er spiretiden kun 8-14 dage. Normalt sår man først selleri i vindueskamen i marts. Jeg sår først midt i marts, da selleri ikke kan tåle frost, og der ikke er vundet meget ved at plante dem ud før omkring 1. juni.

Selleri er en lidt krævende plante at forkultivere med hensyn til temperaturen. Den ideelle væksttemperatur er omkring de 17°, men det vigtigste er, at temperaturen holdes over 13° (den må i hvert fald ikke være under mange dage i træk), og at de ikke udsættes for temperaturchok. Begge dele kan få dem til at gå i blomst i stedet for at danne knold - de registrer de kølige tempetaturer som en vinterperiode, og gør klar til 2. års blomstring. Det betyder, at de ikke før engang omkring 1. maj kan sættes ud i drivhuset. Og det er en god ide at lægge fiberdug over, hvis natten er til den kølige side.

Selleriplanter er noget småt noget, og de skal prikles om to gange, inden de bliver til store gode planter sidst i maj/først i juni og kan plantes ud. Ved alle omplantninger er det vigtgt, at planten placeres i nøjagtig samme dybde. Får man sat planten for dybt i jorden, så danner den ikke knold.

Gødskning og vanding under væksten er også vigtig for at få et godt resultat - læs mere her:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/rodfrugter/64.html

Med venlig hilsen
Karna

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 13. februar 2011 kl. 15.36

Tusind tak for jeres svar.....jeg ser om der sker noget inden for den næste uge ellers prøver jeg med et nyt hold det ser jo ud til at jeg kan nå at forsøge et par gange inden det er for sent, underligt på de to pakker stod der at man skulle så dem i feb.

Dorte

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 13. februar 2011 kl. 23.00

Hej Dorte
Hvis dine frø er fra et udenlandsk firma, kan febr. jo godt passe for det land. Også til senere udplantning i drivhus.
Hvis jorden er lidt for våd og temp. i vinduet for lav, så kan ihvertfald chili godt have svært ved at spire, og kommer der en enkelt spire, er den måske ikke levedygtig. Jeg gennemvander ikke potterne, men ælter spiremulden op i en vaskebalje med lidt vand ad gangen til fugtighed er tilpas. Temp. kan tjekkes med et stegetermometer lagt ovenpå plast 10 min, og stearinlys ved potten kan lune lidt (ikke om natten !).
På tirsdag skulle vi få sne, det giver lys, så da vil jeg forspire chili, sidste år blev det 23. febr., de spirede på 10 dage og gav fine chili på friland, plantet ud i juni.
Rodselleri forspirede jeg 18. marts sidste år, de blev ok, men i år vil jeg prøve en uge tidligere.
Hilsen Clara

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 15. februar 2011 kl. 14.19

Hallo vildt nu er der begyndt at komme spire i nogle af potterne, så bliver det spændene om de overlever, det håber jeg virklig, det er jo vild spændene hi hi

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. februar 2011 kl. 15.36

Hej Dorte

Til lykke med spirerne. Det er lige fantastisk hver gang, der kommer små spirer op af jorden - selv om jeg er i gang med min 34. havesæson, så er det samme jublende fornemmelse hver gang.

Hilsen Karna

Nyt svar til emnet »Selleri og peberfrugt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Selleri og peberfrugt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider