Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. november 2024 kl. 19.26
Uanset hvor mine novemberkaktus har stået i hvileperioden, blomstrer de flittigt i hele november måned. Der er altså ingen forskel om de står i ly eller mørke. Jeg undres hvert år, når de smukke blomster folder sig ud i november.
Jeg har ingen påskekaktus, men går ud fra at de blomstrer ved påsketid, selvom der kan være en forskel på flere uger, hvornår påsken falder. Erfaring vedr. påskekaktus?
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 11. november 2024 kl. 1.23
Hej Ingeborg.
Vi har også disse bladkaktusser, som nogle også ynder at kalde dem . Men jeg ved ikke om det er november eller påske kaktus for hos os blomstrer de på begge tidspunkter på året. Og det er selvom vi næsten ikke vander dem og de ligner noget, der er løgn...
Vi har efterhånden haft dem i mange år og de står i vinduet, der peger imod sydvest. Så de får masser af sol og det skulle vist ikke tåle, da de er epyfitter dvs at de normal vokser i trækronerne lidt ligesom orkideer. Jord får de hellere ikke meget. De har stået i det samme jord i flere år .
Skrevet af: Svend Høst, 11. november 2024 kl. 10.40
Novemberkaktus og Julekaktus er såkaldt kortlys planter , de sætter knopper når natten er længere end dagen , med lidt snyderi kan man få dem til at blomstre flere gange helt til februar , med påskekaktus er det lige omvendt de blomster i det tidlige forår når lyset vender tilbage.
Man kan ikke tage fejl af de to planter , de ligner hinanden , bortset fra blomsterne som er vidt forskellige .Der findes en tornet udgave af julekaktus som er meget eftertragtet af samlere.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. november 2024 kl. 13.03
Tusind tak for svaret. Går snyddet ud på at jeg placerer planten erstra mørkt i ugerne efter første blomstring?
Ingeborg
Skrevet af: Svend Høst, 11. november 2024 kl. 15.09
Lad planten få en tør hvile periode 3-4 uger , flyt den så til et lidt køligere og mørkt sted , dvs et sted uden lamper , men med dagslys , hold jorden fugtig , ikke våd , så burde den sætte blomsterknopper .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Novemberkaktus