Forum

Sherlock Holmes plante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 16. september 2024 kl. 9.10

Hej! Er der nogen i dette Forum, som kan hjælpe mig med, hvilken jord Sherlock Holmes stueplante skal have.
Det ser ud til, at den står i en forholdsvis tør form for plantemedie af en slags.
Men kan den tåle at blive plantet i almindeligt pottemuld?
Jeg synes, at den ser ud til at kunne bruge mere plads, men er det ok at plante den over i en lidt større potte nu?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. september 2024 kl. 11.50

Hej S Jensen.

Så vidt jeg kan læse mig frem til er almindeligt pottejord udemærket til den. Men det er vigtigt at den tørre ud imellem hver vanding.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 16. september 2024 kl. 18.51

Tak 🙂.
Ja, det med vanding lærte jeg på den hårde måde, da jeg fik min første Sherlock Holmes plante i gave.
Den føltes knastør, så jeg vandede den igennem ved at lade vandet bare lige løbe igennem.
Så begyndte den inden for en uges tid - deromkring, at smide bladene.
Jeg kørte i blomsterforretningen, hvor den var købt og fik straks en anden af en sød ansat, der oven i købet sagde, at jeg bare skulle komme igen, hvis den også begyndte at tabe blade.
Så kom en middelaldrene dame hen (tror det var indehaverens hustru). Hun stak lige en finger dybt ned i jorden og sagde,
“den er alt for våd”.
Den nye plante blev ikke vandet før den var helt tør 😉, men nu går det godt. Det er som om, den har vænnet sig til et andet indeklima her.
Den har lige stået med over 10 blomster/Piber/Falsskærme.
Planten er nok over to år nu, mener jeg.
Jeg synes bare det er for dårligt, at når man køber en stueplante i en blomsterforretning, så er der ofte ingen pasningsvejledning med.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Tak 🙂.
Ja, det med vanding lærte jeg på den hårde måde, da jeg fik min første Sherlock Holmes plante i gave.
Den føltes knastør, så jeg vandede den igennem ved at lade vandet bare lige løbe igennem.
Jeg kørte i blomsterforretningen, hvor den var købt og fik straks en anden af en sød ansat, der oven i købet sagde, at jeg bare skulle komme igen, hvis den også begyndte at tabe blade.
Så kom en middelaldrene dame hen (tror det var indehaverens hustru). Hun stak lige en finger dybt ned i jorden og sagde,
“den er alt for våd”.
Den nye plante blev ikke vandet før den var helt tør 😉, men nu går det godt. Det er som om, den har vænnet sig til et andet indeklima her.
Jeg synes bare det er for dårligt, at når man køber en stueplante i en blomsterforretning, så er der ofte ingen pasningsvejledning med.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Tak 🙂.
“den er alt for våd”.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Tak 🙂.
“den er alt for våd”.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. september 2024 kl. 20.15

Hej S. Jensen.

Jeg tror at det vil være en umulig opgave at lave en pasnings vejledning på hver enkelte plante, som man kan holde indendørs.
En anden hemmelighed er at gartneren lever af at producere nye planter så han er ikke interesseret i at kunderne kan holde liv i hans planter alt for længe .

Vi lever i en " køb og smid væk" kultur, så det er næsten utænkeligt at folk gider passe på deres planter men skifter ud efterhånden som de bliver kedelige .

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 16. september 2024 kl. 21.39

Når der er tale om en sådan stueplante, som den jeg fik, er det ikke en jeg selv ville bruge som køb og smid ud til de penge.

Men hvis ikke blomsterhandleren ikke giver vejledning med til en så speciel plante, kan man lige så godt købe en i en discount butik -en køb og smid væk, som du kalder det.

Der er meget ofte en omend nødtørftig brugsanvisning med, når man køber i f.eks. i Rema.

Som inkarneret blomsterelsker, går jeg meget op i at holde mine blomster flotte og i live og har da også haft mange planter på “ferie” her, så jeg kunne reddede og få dem til at blive flotte, inden de får dem tilbage.

Og det bør være deres service, hvis de vil overleve.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. september 2024 kl. 21.53

Hej S. Jensen

Jeg syntes at det er sjovt at besøge mennesker, der går op i deres haver, men også i deres indendørs planter,. men det kræver også at man sætter sig ind i tingene hvis man vil have dette som hobby. Men for mit eget vedkommende så er jeg ikke den store have dyrker, men da jeg var yngre var jeg meget mere interesseret i sjældne planter og ville have alt, der kunne gro i en have. Efterhånden er det gået op for mig at jeg har brugt mange penge på det at jeg tænker mere i andre baner. Jeg har desuden fået en store have hvilket gøre at der er mere at passe og kræfterne er ikke som da man var 25 år . Der er hele tiden ting, der skal gøres. Og huset skal også vedligeholdes. Da jeg var 25 boede vi til leje i et boligselskab. I dag bor vil iet parcelhus.

Nyt svar til emnet »Sherlock Holmes plante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Sherlock Holmes plante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider