Skrevet af: Sofie Carstensen, 2. maj 2018 kl. 17.21
Hej alle
jeg har en kaktus som jeg nu har haft i et år. her til morges opdagede jeg at der var noget råddent i bunden, men vad skal man gøre ved det
Skrevet af: Sofie Carstensen, 2. maj 2018 kl. 17.22
her er et billede mere
Skrevet af: Lars Holt, 2. maj 2018 kl. 17.34
Du har givet den for meget vand.
Skrevet af: Sofie Carstensen, 2. maj 2018 kl. 17.44
lars holt
det var også mit bud, men det har jeg ikke da den ikke er blevet vandet i 2,5 måneder.
Ved du mon Hvad jeg kan gøre for at få den tilbage igen.
Skrevet af: Svend Høst, 2. maj 2018 kl. 20.18
Det er ikke nogen kaktus , men en sukkulent, Euphorbia som man helst skal undgå at have stående da de indeholde en meget giftig hvid mælkeagtig saft , som ikke må komme i åbne sår eller øjnene .Kom den i en plastpose og smid den ud .
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 2. maj 2018 kl. 21.00
Hej Sofie
Hvis jeg var dig, ville jeg sikre mig, at der er godt dræn i jorden, den er plantet i.
Jeg bruger en blanding af 1/3 grus (3-5 mm), 1/3 havejord/kompost og 1/3 harpet muld med lidt sand i.
Det fungerer for mine kaktus.
Hvis den står i jordblanding med godt dræn er det eneste du kan gøre fortsat at lade være med at vande den samt placere den solrigt.
Jeg vil ikke udelukke, at den kan komme sig. Jeg har selv overvandet flere kaktus og sukkulenter, bl.a. en euphorbia (orbesa), og den kom sig fint.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 2. maj 2018 kl. 21.02
p.s. Det hvide lag på overfladen af jorden kunne tyde på, at den har stået i jorden længe, og at du har vandet en del ovenfra. Måske skulle du omplante?
Brug en underskål og vand i vinterhalvåret kun 1 gang pr. mdr. og i vækstperioden oftere - men kaktus må aldrig være våde i jorden.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Svend Høst, 2. maj 2018 kl. 21.23
Det her er ikke kun overvanding , det røde er en svamp , som æder planten op indefra , jeg vil ikke være med til at give dig et falsk håb ..........
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 2. maj 2018 kl. 21.34
Kunne man skære det syge væk, så der bliver en pæn og ren snitflade tilbage og lade den tørre i en solrig vindueskarm i et par uger og derefter plante den i tør jordblanding?
Det har jeg prøvet nogle gange, dog med raske planteskud, og de har slået rod fint, når de først er tørret ind. Bare en ide.
Mvh. Marie Louise
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Min kaktus er ved at rådne op