Skrevet af: Sarah Staalhøj, 1. april 2018 kl. 13.26
Hej!
Jeg har et generelt problem med mine planter, som har det med at vokse sig høje eller udvikle masser nye blade og stilkninger, men de vokser sig ikke stærke og får brede blade. Hvad gør jeg?
Skrevet af: Ayoe B. P., 1. april 2018 kl. 13.51
Det vil være en hjælp for os andre, at høre hvilken type planter samt hvor de vokser (fx. billeder), hvis vi skal kunne hjælpe dig. Det er nemlig ikke ligemeget om det er surbundsplanter, træer, buske, krydderurter eller noget helt 5. ;)
Skrevet af: Sarah Staalhøj, 1. april 2018 kl. 14.29
Selvfølgelig :) Det er stueplanter f.eks. violinfigen, monstera deliciosa og pilea
Skrevet af: Ayoe B. P., 1. april 2018 kl. 15.30
Nu har jeg ikke den store viden eller interesse for stueplanter. Men så vidt jeg kan se, så er enten overvanding eller udtørring samt lysmangel og for lav luftfugtighed hovedproblemerne med dine typer af stueplanter. Måske du skulle ompotte dem og bruge en forstøver, samt sætte dem i et sydvendt vindue i en periode (ihvertfald indtil der bliver for varmt der)?
Selv Botanisk Have har haft problemer med mangel på lys denne vinter - og lysmangel har den tendens, at det får planterne til at blive ranglede og tynde. ;)
Skrevet af: Lone Brems, 2. april 2018 kl. 9.45
Hej Sarah Staalhøj
Jeg er enig med Ayoe B.P. i det meste - bare ikke det med sydvendte vinduer....
De tre planter du nævner, er tropiske planter tilpasset livet i regnskoven - og de tåler en del sol; men ikke uafbrudt i 12 timer !
Regnskovsområder er karakteriseret ved, at der er mindst én daglige periode på 2 - 5 timer med skydække og kraftig regn / torden med kraftige regnbyger.
De samme planter vil på det oprindelige voksested udover daglige perioder med skyer / regn have "vandrende skygge" fra de andre, mere højtvoksende arter, der er naboplanter.
Det kan være en god idé at sætte planterne tættere til vinduer mod syd - men lidt tilbagetrukket fra vindueskarmen eller med en afskærmning, der lukker for den mest intense lysperiode på en solskinsdag (fra kl ca 11 - 14).
Jeg håber, du får justeret pasningen, så dine planter kommer sig !
Venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Planter vokser sig høje, men ikke brede