Skrevet af: Søren Duun, 19. marts 2018 kl. 19.52
Hej alle
Jeg har fået stiklinger af en meget gammel orkidee art, der har været i familien i mange år. Jeg har ikke kunne Google den eller på nogen måde blive klogere på hvad den hedder... Er der nogle herinde, der har et bud?
Blomsterne er meget små, nærmest på størrelse med violer, men ligner de orkideer blomster, der kommer på de store arter
Farven på blomsterne er cremehvid .
Skrevet af: Anne Demant, 19. marts 2018 kl. 21.09
Lidt svært at se bladene rigtigt, men da jeg ser dem som helt grønne, uden pletter og striber udelukker jeg en "gammel kending" juvelorkideen (Ludisia) men slå den nu op alligevel ;)
måske Dendrobium eller Cattlaya de fås i mange farver og forskellige blomsterstørrelser. Men der er jo mange arter, så det er bare et gæt.
For at komme det nærmere vil det hjælpe om vi får at vide hvordan planten ser ud forneden, "hår" pseudobulp eller rødder, og hvorfra kommer stiklingerne, - skudt op fra jorden eller fra siden af planten.
orchidegartneriet.dk/ har masser af billeder og råd om dyrkning
Skrevet af: Søren Duun, 19. marts 2018 kl. 21.39
Det er ikke juvel orkideen den har jeg og den er let genkendeligt.
Denne her vokser lidt hvor aflæggerne kommer lidt ligesom på stængel og rødderne er hvide
Jeg har ikke set sådan en før.
Skrevet af: Søren Duun, 19. marts 2018 kl. 21.46
Det er ikke juvel orkideen den har jeg og den er let genkendeligt.
Denne her vokser lidt hvor aflæggerne kommer ligesom på stængel og rødderne er hvide
Jeg har ikke set sådan en før. Jeg prøver at få et billede af moderplanten
Skrevet af: Anne Demant, 20. marts 2018 kl. 13.15
blomsterne, sidder de i små klaser fordelt op ad "stammen"?
Skrevet af: Søren Duun, 20. marts 2018 kl. 13.18
Nej, de sidder på en stilk.
Skrevet af: Peter Hansen, 21. marts 2018 kl. 3.40
Slettet af administrator 21. marts 2018 kl. 11.49.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. marts 2018 kl. 10.51
Slettet af administrator 21. marts 2018 kl. 11.49.
Skrevet af: Helle M., 21. marts 2018 kl. 23.29
Jeg synes at det ligner og luder som en dendrobium nobile:
se f.eks her
www.yougarden.com/item-p-800081/dendrobium-nobile-white-orchid
(Jeg har med vilje valgt en eneglsk side, så det ikke skal opfattes som en utidig reklame ;-) )
Skrevet af: Helle M., 21. marts 2018 kl. 23.29
LYDER - undskyld dum stavefejl
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Stikling af gammel orkidee