Skrevet af: Nette Veng, 9. september 2017 kl. 12.59
Hej!
Efter flytning i midt juni er min elskede Mikey mause kaktus gået helt amok med at vokse.. kan jeg klippe/skære de store "ører" af, uden den forbløder?
Skrevet af: Svend Høst, 9. september 2017 kl. 14.12
Det er en Opuntia ficus indica kaktus du har , den viser tegn på etiolering dvs for lidt lys og for varmt + overvanding , du kan skære de misdannede skud af , den kan ikke forbløde , den ville have godt af at stå udenfor i sommerhalvåret indtil frosten sætter ind , overvinteres ved 5-10 C og uden vanding fra oktober til sidst i marts.
Skrevet af: Nette Veng, 9. september 2017 kl. 14.44
Har lige flyttet den fra et MEGET lyst og varmt vindue. Netop fordi jeg ikke ønskede den skulle blive så stor..? Skal den tilbage så? Og så kan jeg klippe de "øre" af som jeg synes er "grimme" (hvis man overhovedet kan sige det, om sådanne vidunder) :)
Skrevet af: Svend Høst, 9. september 2017 kl. 16.03
Du kan skære alle de skud af som du ønsker , hvis du lader dem tørre i en uge så kan du plante dem i grusblandet jord og du har nye planter , de slår hurtigt rod .
De fleste kaktus vokser naturligt i solrigt og varmt tørt klima , så et godt varmt sydvindue er optimalt , og ikke for meget vand.
Skrevet af: Henry G., 9. september 2017 kl. 16.27
Hej Nette når du vil mindske din kaktus er den rigtige måde at gøre det på, først at tage et par kraftige handsker på, tag så godt fat i det blivende blad med den ene hånd, og med den anden hånd drejer du det blad der skal fjernes, enten til højre ELLER venstre og du får et naturligt "sår" i bladranden, der normalt heles uden råddenskab. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Min Mikey Mouse kaktus går amok…