Forum

Mine bornholmske fignetræer lugter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise Albertsen, 21. juni 2017 kl. 13.54

Hej, jeg har tre små bornholmske fignetræer. De lugter af kattetis.
Hvorfor mon de lugter, og mon de holder op med at lugte?
Jeg har haft dem i 2 uger.
Tak

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. juni 2017 kl. 20.42

Figentræer lugter altid som figen skal lugte.
Anne Marie

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. juni 2017 kl. 21.04

Hej begge

Jeg holder meget af Anne Marie's bud på årsagen!

Måske skulle man alligevel overveje, om det kan være jorden / det som er blandet i / lagt ovenpå jorden, der giver "kattetislugt".

Hvis figentræerne står i potte er det en mulighed, at jorden simpelthen er sur ? For våd måske ?
Mange potter er fyldt op med sphagnumholdige jordblandinger, hvor der let kan være gang i syredannelse, efterhånden som der sker bakteriel nedbrydning af tørvemosset.

Hvis figentræerne er plantet ud på friland kan der være lagt halvomsat kompost (= førne) som overfladedækning. Der kan på den varme årstid også i sådan et lag ske en hastig omsætning, som kan give lugt henad urin....

Men altså - det kan let være, at Anne Marie's bud er det rigtige !

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. juni 2017 kl. 22.56

Det kunne jo være nærliggende at tro, at det simpelthen er en kat der har pi . . . . undskyld strintet på dine figentræer ?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. juni 2017 kl. 23.08

Hvis vi skal løse gåden må vi vide om du har en eller flere katte , det fortæller du ikke noget om , så vi venter spændt......

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. juni 2017 kl. 8.23

Hej Louise Albertsen

Som Anne Marie fra Lønbæk Planteskole skriver, har figentræer en meget karakteristisk lugt. Dog ved jeg ikke rigtig, hvordan kattetis lugter, så jeg kan ikke sige noget om, hvorvidt det er samme lugt.

Jeg havde i mange år et figentræ på min lukkede altan. I det forholdsvis smalle rum var lugten meget tydelig. Jeg var nødt til at have skyderuderne skubbet lidt fra det meste af tiden, sådan at der kunne blive luftet ud.

Nu, hvor figentræet er plantet ud i min kolonihave, kan jeg stadig mærke lugten, men ude i fri luft virker den slet ikke generende.

Jeg hælder altså også til den teori, at dine figentræer lugter, som figentræer skal lugte.

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. juni 2017 kl. 18.19

Man skriver da ikke at et træ lugter af katte tis, hvis man er så heldig ikke at vide, hvordan det lugter.
Og sådan lugter figen ikke.
Så naboernes katte kæmper nok om territoriet omkring din figen.
Og det lugter fælt.

Nyt svar til emnet »Mine bornholmske fignetræer lugter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Mine bornholmske fignetræer lugter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider