Skrevet af: J. Nielsen, 16. marts 2017 kl. 13.31
Vi vil rigtig gerne have nogle små tomater og peber til at gro i vores vindue, men vi er begge to på SU, så vi leder efter en god/billig løsning når det kommer til krukker.
Vi fandt de her spande (http://www.jemogfix.dk/spande__2004/spand-12-liter_9025214) i Jem&Fix til 2,25 kr/stk og det ville jo passe fint ind i vores budget.
Jeg kommer fra en gård hvor vi bruger ligende murerspande -og baljer til at fodre og vande dyerne, så jeg tænkte at de sagtens kunne bruges til det.
Men, nu har vi købt et par stykker som test, og de stinker rimelig fælt af plastik. Jeg har forsøgt at google mig frem til om det ville være »sikkert« at plante ting vi har tænkt os at spise i dem, men det er godt nok nogle jammerlige resultater der kommer frem.
Det er ikke for at jeg er bange for at vi falder døde om så snart vi spiser den første tomat, men vi skulle jo gerne nå at leve til vi kan gå på pension.
Nogle erfaringer der kan deles?
Skrevet af: Annette Lundgaard, 16. marts 2017 kl. 15.10
Jeg ville vælge en anden løsning, hvis jeg skulle have tomatplanter i vinduet. Sidste år købte jeg pæne sorte potter med underskåle i Ikea. Jeg tror, de store rummer 7-8 l. I dem dyrkede jeg Fuzzy Wuzzy, Lille Lise og endnu en tomatsort. De levede fint. Disse krukker er efter min mening smukkere end murerbaljer.
Held og lykke med tomaterne
Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2017 kl. 15.28
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2017 kl. 15.37
Skrevet af: J. Nielsen, 16. marts 2017 kl. 16.09
Annette - De krukker er noget dyere, og vores budget er simpelthen ikke til at gå ud at købe krukker. Jeg har brugt langt tid på at forsøge at finde nogle billigere krukker, men det er der bare ikke. Jeg har fået noget havegarn og nogle hør sække som jeg har tænkt mig at dekorerer spandende med.
Frank - Jeg har nu spurgt mine forældre om hvad det var for nogle spande de bruger (den siger dyerne nemlig ikke noget til), og tricket er åbenbart bare at vaske dem godt i kogende vand før brug og så siger hun de er helt fine at bruge.
Hvis der er nogen der kan komme med en eller anden form for dokumenteret grund til ikke at bruge dem, så vil jeg finde en løsning. Men meninger baseret på en eller anden man kender der sagde noget, eller bare overbevisningen om at alt der ikke er 100% naturligt og rent er ren gift det kan jeg finde nok meninger om på Google, det var lidt derfor jeg endte her :)
Men mine forældres dyr har aldrig fejlet noget, nærmere det modsatte.
Skrevet af: J. Nielsen, 16. marts 2017 kl. 16.22
www.harald-nyborg.dk/p6044/industrispand-12l-sort
www.energiamba.dk/default.asp?Action=Details&Item=557
Fand lige selv et svar, de er åbenbart lavet af plastik der er godkendt til madvarer, så det er vidst bare et spørgsmål om at vaske dem grundigt før brug :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 16. marts 2017 kl. 16.29
Min bror har dyrket alt muligt i sådan nogle spande og han lever da endnu. Det er nu ikke noget jeg vil anbefale for som lugten afslører så afgiver de jo et eller andet. Jeg vil tro det er plastic monomerer og det kan være nogle ret ubehagelige stoffer. Måske optager planterne dem ikke, men det er svært at forudsige...
Prøv at spørge i kantinen der hvor i læser. Måske er de villige til at gemme plasticbøtter til jer. Sådan et sted får typisk mayo osv. i spande på 2.5 eller 5 L som er fødevaregodkendte.
Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2017 kl. 16.37
Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2017 kl. 16.45
Skrevet af: Svend Høst, 16. marts 2017 kl. 17.21
Nu er meget plast mærkest (en frivilig ordning) som regel i bunden med , et nummer og bogstaver i en trekant , de sorte murerspande fra Harald Nyborg er mærket med PP og 05 det er polypropylene som man også bruger til embalage til fødevare , så det skulle være godt nok at bruge , jeg bruger de hvide 10l spande som potter , da de ikke bliver så varme i solen og er også meget mere indbydende...........
Skrevet af: Ayoe B. P., 16. marts 2017 kl. 17.35
Her er et link til talkoderne til de forskellige plasttyper. Disse talkoder står i en trekant med pile i klokkens retning - sandsynligvis i bunden af dine spande.
www.kemienidinhverdag.dk/fakta-om-kemi/plastik-og-emballage
Skrevet af: Jette Møller, 16. marts 2017 kl. 17.45
hvor bor i henne, jeg har så mange store potter, som i gerne må få. jeg bor i horsens
Jette
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Er det ok at plante i sorte murerspande?