Forum

Beskæring af hibiskusplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Carstensen, 24. januar 2017 kl. 12.56

Kære alle,
Jeg har et spørgsmål omkring mine to hibiskusplanter. De var blevet hårdt angrebet af mellus, og jeg sprayede dem med insektsæbe lige inden nytår (det gør jeg ofte), men desværre fik de meget gule blade denne gang og tabte dem. Det var kun bladene i den øverste top, som stadig syntes stærke og grønne. De er ca 70 cm høje.
Jeg valgte derfor at beskære dem (se billede), og stammen er grøn indeni på dem begge, men jeg er så bange for, om de nu går ud, fordi jeg har beskåret dem for tidligt!
Jeg har sat dem under en plantelampe - er det det rigtige? Skal jeg bare være tålmodig, og vil de sætte nye skud, når dagene bliver længere?
Venligst,
Camilla Carstensen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. januar 2017 kl. 15.15

Hej Camilla.

Jeg synes, du skal have tålmodighed, sluk det kunstige lys, stil planterne meget køligt med meget sparsom vanding, og afvent længere dage.
Jeg har sådan en opstammet Hibicus, som hvert år bliver beskåret så stort set hele den årlige tilvækst skæres væk og alle blade fjernes inden den kommer i drivhus i april md.
Det er sket, at den har tabt alle bladene ret tidligt, hvis den er tørret for meget ud, men det er en naturlig reaktion fra planten.
Jeg har haft den i mere end 10 år, og den har fået den behandling hver vinter.

Vh. T&HPP

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Carstensen, 24. januar 2017 kl. 15.21

Hej Tilde,
Åh tusind tak for svar og beroligende ord!
Jeg er så glad for dem og er ret nervøs hvert år, jeg skal beskære dem :-)
I år er det nye, at jeg har skåret det hele væk så tidligt. Jeg har aldrig prøvet at stå med en "stamme" uden små, grønne skud, der reagerer med det samme.
Nu vil jeg fluks sætte dem ind i det kølige og nordvente soveværelse indtil slut februar. Og glæde mig til endnu en sæson.
Bedste hilsner,
Camilla

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. januar 2017 kl. 16.38

Det er en Hibiscus rosa-sinensis også populært kaldet hawaiiblomst vi taler om , min har stået i en kort tør vinterdvale fra oktober til nytår hvorefter den kom ind i varmen og fik noget kunstlys og vand og nu ser den sådan ud.....

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. januar 2017 kl. 16.59

Der er forskellige Hawaiiblomster. Jeg kan ikke huske navnet på min.
Her et billede fra7-07-2014 i drivhus efter forårsbeskæring helt ind til brunt træ og uden blade.

Vh. T&HPP

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Carstensen, 24. januar 2017 kl. 17.07

Kære Svend og Tilde,

Jeg kan heller ikke huske navnet på mine - jeg købte den ældste for ca 15 år siden og har lavet stiklinger fra den, så jeg har 4 store og smukke.
Jeg plejer aldrig at gøre noget særligt ved dem. De står i stuen og blomstrer året rundt, og når de begynder at få små nye blade i foråret, skærer jeg ned, så der kun er de nye. Jeg har aldrig prøvet at stå med en brun stamme i januar :-(
Billedet er fra midt november, inden den ulyksalige insektbehandling, hvor de blomstrer i fuldt flor. Ca 1 m høje.
Flere hilsner, og kæmpe tak for jeres input!
Camilla

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. januar 2017 kl. 17.35

Camilla..... din hisbicus ser noget ranglet ud , den står alt for varmt og med for lidt lys , Hibiscus rosa-sinensis kan godt lide en kold hvileperiode gerne 5-10 gr.C her i den mørke tid..........

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Carstensen, 24. januar 2017 kl. 17.42

Hmmm. 5-10 grader kan jeg vist ikke finde - med mindre jeg sætter dem i køleskabet :-D Der er desværre for koldt udenfor på altanen, for vi har frost i disse uger (jeg bor i Bonn i Tyskland).
Og ja, de bliver meget høje på en sæson. På billedet er det væksten fra april 2016. Måske jeg kunne beskære i løbet af sæsonen?
Lige nu er det vigtigste, at de overlever min tidlige beskæring.
Flere hilsner,
Camilla

Nyt svar til emnet »Beskæring af hibiskusplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Beskæring af hibiskusplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider