Skrevet af: Maria Louise Hansen, 7. december 2016 kl. 12.34
Hej
Jeg har haft denne plante over sensommeren, og den har haft det rigtigt fint ved at stå i et hjørne, i modsatte ende af vindueskarmen i min lille stue. Så den har fået halv sol/halv skygge, og jeg har vandet den et par gange om ugen vil jeg tro.
Den er ikke vokset, men har heller ikle beklaget sig.
Nu er den bare lige pludselig begyndt at smide alle sine nederste blade som er blevet brune, men ikke visne.
Og alle de andre blade hænger, så meget at de er ved at falde af.
Jeg mistænker at jeg har givet den for meget vand, og at den måske ikke kan tåle varmen i stuen, men jeg simpelthen ikle læse dens tanker!!!!! Jeg har forsøgt at omplante, og sætte den i mere direkte lys...
Nu prøver jeg få noget af vandet fra den ved at bruge viskestykke.
Er der nogen der ved hvad type det er, og kender den?
Den er så flot og håber bare den kan reddes!!
Skrevet af: Maria Louise Hansen, 7. december 2016 kl. 12.35
B
Skrevet af: Maria Louise Hansen, 7. december 2016 kl. 12.35
b
Skrevet af: Maria Louise Hansen, 7. december 2016 kl. 12.36
b
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 7. december 2016 kl. 16.21
Hej Maria.
Det er en Paraplyplante. Jeg tror, du har ret i, at den har fået for meget vand, så du gør det rigtige. Når du nu alligevel er i gang, vil jeg foreslå at du giver den en lidt større potte og lidt mere jord.
Du kan læse lidt om planten her:
www.haveabc.dk/26/paraplyplante---schefflera-actinophylla---pasning
Hilsen AG.
Skrevet af: Maria Louise Hansen, 7. december 2016 kl. 23.51
Tusind tak for svar. Det er da lige den.
Det må jeg gøre og så satse på den overlever.
Vil det være dumt at give den noget gødning?
Skrevet af: Anitta Larsen, 18. december 2016 kl. 20.46
Hej Maria.
Angående din plante og gødning..
Ja, det ville være dumt at gi din plante gødning nu i vinter halvåret.
Der hviler planterne og det skal de have ro til.
Den skal nok blive flot igen.Paraplyplanter er en hårdfør slags. Her til foråret vil den komme frem med nye skud. Man gøder fra ca marts til oktober måned. Du kan få nogle gødings pinde, på størrelse med en tændstik, som du skal dele i stykker afhængig af din plantes højde. Du stikker pinden i plantens jord, og den varer 3 måneder. Det er meget nemmere end og gå og huske på at du skal gøde . Pindene fås i forskellige supermarkeder.
Held og lykke med din plante.
Skrevet af: Lars Holt, 18. december 2016 kl. 23.17
Ompotning hvert forår med tilførsel af kompost i bunden kan fint klare gødningsbehovet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvilken plante og hvordan reddes den?