Skrevet af: Elsebeth H., 23. august 2016 kl. 0.24
Hej
Jeg har læst meget om andres problemer med flamingoblomst, men ingen rammer lige mit problem!
Jeg har en Flamingoblomst med nogle år på bagen, og den blomstrer særdeles villigt, men med fhv små blomster. Den er ved at gro fra mig, den vælter ud over den i forvejen store potte, og de nederste blade falder af efterhånden og efterlader stænglerne bare og grimme de nederste 5-10 cm. Jeg ved ikke, om man kan klippe den helt ned, selvom det vil gøre ondt, men hvad skal jeg dog gøre?
Den står i et NNØ vindue, og det ser ud til at passe den fint. Jeg håber meget på et råd, for jeg synes, planten er flot - øverst!! :-)
Mvh
Elsebeth H.
Skrevet af: Henry G., 23. august 2016 kl. 16.33
Hej Elsebeth det ville være fint at kunne se planten, da både Anth.andreanum og Anth. scherzerianum kaldes flamingoblomst, men de ligner dog hinanden en del med hensyn til "beskæring". Når et blad begynder at gulne, fjernes det ved at tage fat ved basis og forsigtig trykke nedad, på den måde fjernes bladstængel med blad helt, når du så efter et år eller to planter din Anthurium om sætter du den så dybt at den "bare" stamme kommer ned i jorden hvor den vil få nye rødder, alt efter hvor stor planten er, kan der på den "gamle" potteklump skæres (med en skarp kniv) de nederste 1 - 5 cm af, og du vil have en "ny" plante. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Elsebeth H., 24. august 2016 kl. 0.06
Hej Henry og tak for svar. Det er lykkedes mig at få et par billeder med, og jeg håber, du kan se de "bare" stammer der er mellem 10 og 15 cm.
Jeg har selv leget med tanken om, at sætte den så langt ned i jorden, at de bare stammer/stængler blev dækket, men jeg har ikke turdet! For at gøre det, skal jeg ha´ taget en del af rodklumpen, men det lyder som om, det kan gå? Jeg vil gerne ha´ planten delt i to, da den er alt for stor. Kan man klippe stænglerne af og få dem til at spire i vand? Vil nye planter blomstre lige så villigt?
Det ville jo være fantastisk, hvis jeg kunne lave tre nye små planter! Den står nu med ca 10-12 blomster og jeg kan ikke længere ha´ den i vinduet. Kan den tåle at stå lidt tilbage i stuen? Hvis den kan deles, er det problem jo løst!
Kan se, jeg kun kan sende et billede, så du må nøjes med den "grimme"side af planten!
Hilsen Elsebeth
Skrevet af: Elsebeth H., 24. august 2016 kl. 0.08
Du får lige et billede af den "pæne" side også!
Hilsen Elsebeth
Skrevet af: Tine Horsum, 24. august 2016 kl. 1.23
Altså, jeg ville ompotte i en ordentlig større lerpotte med underskål.
De der glaserede holder på væden på en helt anden måde. De er da meget dekorative, men ikke egnet til alle plantetyper. (om nogen?!)
Og så husk at vande i underskålen. Og det vand, der ikke er væk efter ½ time - skal hældes bort. Helst regvand- om muligt.
Mvh
Tine
Skrevet af: Henry G., 24. august 2016 kl. 10.24
Hej Elsebeth det bedste du kan gøre på nuværende tidspunkt er at sætte planten uden potte i midten af en stor skål (plastik vaskefad), fylde halvt op med jord, og lægge stilkene forsigtigt ned i alle retninger, og fyld så jord ovenpå og lad planten stå sådan til foråret med normal pasning, og du vil få en del planter ved at klippe de nye fra på den gamle potteklump, der også vil gro videre efter en ompotning i foråret. Står planten for mørkt blomstrer den mindre og vokser mere. Når du holder jorden over de "nye" planter fugtig, skal der spares på vandet til potteklumpen. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 24. august 2016 kl. 14.22
Her er en rigtig god side om pasning af Flamingoblomst:
www.haveabc.dk/26/flamingo-blomst---anthurium-scherzerianum---pasning
Skrevet af: Elsebeth H., 24. august 2016 kl. 16.56
Hej og tusind tak for de gode råd om Flamingoblomst. Jo mere jeg læser om den, jo mere undrer jeg mig, for jeg har absolut ikke "grønne" fingre, og den skal tilsyneladende være svær at holde!
Rådet med at sætte planten i en plastik balje med jord og lade den stå til foråret, har jeg desværre ikke mulighed for. Er der ikke en nemmere måde?? :-)) Kan jeg i stedet forsigtigt prøve at dele rodklumpen og sætte mindre stykker i nye potter?
Mvh
Elsebeth
Skrevet af: Henry G., 24. august 2016 kl. 17.35
Hej Elsebeth prøv med to - tre stiklinge, skær dem af ved basis, rens dem forsigtig for visne rester, klip evnt. blomster af (kan stå længe i en vase), stiklingerne skal du sætte i vand enkeltvis i en mørk beholder og håbe det bedste. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Elsebeth H., 24. august 2016 kl. 22.45
Hej Henry
Tusind tak for rådet - jeg prøver og krydser fingre!
Hilsen Elsebeth
Skrevet af: Elsebeth H., 15. september 2016 kl. 14.37
Hej igen Henry!
Jeg har bestemt mig for, at vove forsøget med baljen! Jeg er bare i tvivl om, hvordan den skal passes, for skal der være huller i bunden af baljen, så jorden kan få luft? Kan jeg bruge alm pottemuld? Skal jeg ha´ den stående i stuen (!) på dens sædvanlige plads, eller må jeg sætte den ind på et værelse, hvor der er lidt mørkere og et par grader koldere?? Den pynter jo ikke just midt på spisebordet, men hvis det er det, der skal til, såh..... Det samme spørgsmål gælder de "grene", jeg prøver at sætte i vand i en mørk "beholder"? Kan det være en alm vase?
Undskyld de mange spørgsmål, men jeg synes, det er et spændende projekt, og jeg ser frem til dit svar!
Hilsen Elsebeth
Skrevet af: Henry G., 16. september 2016 kl. 20.35
Hej Elsebeth du behøver ikke et hul i fadet, da potteklumpen skal have et minimum vand ligesom "stiklingerne" kun skal holdes fugtige ikke våde, og det er på grund af at planten vil stå køligere og mørkere end nu, alm. pottemuld er fint. De nye stiklinge kan fint stå i en vase (dog ikke gennemsigtig), da det er ved at være på høje tid, er det nok en god idé at sætte to - tre stiklinger i én vase, sæt den evnt. på bordet i stuen (lyst) sammen med en enkelt "frisk" blomst og du har en fin buket, skift vand jævnlig. Det glæder mig at jeg kan hjælpe dig. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Elsebeth H., 16. september 2016 kl. 23.47
Hej Henry og tusind tak for svar!
Det bliver rigtig spændende at prøve. Jeg har sat stiklingerne i et par mørke vaser, men sat dem mørkt, da jeg plejer at gøre det med stiklinger, der skal slå rod, men nu må jeg så skynde mig at sætte dem lidt mere lyst i stuen!
Jeg er lidt "bange" for eksperimentet i baljen, for det må jo være en balancegang med fugtigheden, men det skal prøves! Jeg KAN godt sætte den lysere, men det bliver så på et bord foran et sydvendt vindue, men med nedrullede tynde gardiner?
Et helt andet spørgsmål, som jeg ikke ved, om sorterer under dig. Det drejer sig om en Albuca Spiralis. En sydafrikansk stueplante (om vinteren og ude om sommeren) som jeg ikke kan finde noget om på dansk. Jeg har fundet en side på engelsk, men den giver ikke rigtig mening i oversat udgave. Den har en slags gule små blomster og blade, der danner spiraler - deraf jo sikkert navnet! Jeg skal prøve at sætte et billede ind, hvis det er en plante, du gerne vil se!
Hilsen Elsebeth
Skrevet af: Elsebeth H., 17. september 2016 kl. 0.01
Jeg ved ikke, om billedet kommer med....
Skrevet af: Henry G., 17. september 2016 kl. 10.17
Hej igen Elsebeth din Albuca er åbenbart en vanskelig plante, den vokser normalt i Sydafrika i en sandholdig jord, og den vokser og blomstrer i deres vinterperiode, derefter visner bladene og knolden gemmes og vandes først igen til næste grosæson, løget kan tåle ned til -7 gr. når det er frit plantet i jorden (ikke en god idé her i landet). Vandingen er en videnskab for sig, men hvis man går efter pleje af kaktus, er man på rette vej. For at bladene "krøller" skal planten stå varmt og lyst i efteråret/vinter. Dette er fra en beskrivelse jeg har fundet fra syd-afrika, måske er det modsat her på den nordlige halvkugle. Mange hilsener Henry G.
Skrevet af: Elsebeth H., 17. september 2016 kl. 13.32
Hej Henry
Tak for svar. Det ser ud til, at du har fundet den samme side som jeg, og selvom den var på engelsk og oversættelsen elendig, er jeg kommet frem til samme resultat som dig - lidt betryggende! Var det en artikel fra "The biking gardener"? (tror jeg den hed)
Jeg har lige taget den ind fra haven og sat den i et syd-vindue. Så må jeg se, hvad den udvikler sig til, for som du skriver, er det åbenbart en vanskelig plante. Det får jeg for altid at ønske mig planter, som ingen andre har!!
Hilsen Elsebeth
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Flamingoblomst