Skrevet af: Cecilia Bollin, 1. april 2016 kl. 9.51
Hvordan får man store asiatiske 'frø' til at spire?
Jeg har ved en fejl fået nogle store frø fra stranden i Thailand hjem i bunden af en strandtaske jeg havde med dernede sidste år. Nu kunne jeg så egentlig godt tænke mig at prøve at plante dem, men jeg er voldsomt i tvivl hvordan jeg bedst muligt for succes? Jeg ved det engang er lykkedes min mor at få nogle nogle til at spire og har nogle store planter i orangeri, men hun har svært ved helt at huske hvad hun gjorde.
Jeg har forsøgt at lade frøene ligge i vand 1-2 dage så de kunne suge lidt vand igen og så sået dem i jord der er blandet lidt op med sand for at efterligne forholdene i thailand. Jeg har også forsøgt at sætte madfilm over potterne og prikke huller i for at gøre det fugtigt, men det lignende hurtigt ville komme til at mugne, så det har jeg fjernet igen.
Samtidig har jeg læst at avokado sten skal plantes i vand de første mange måneder indtil de spirer og vokser sig stor nok til at plantes i vand, ligeledes skal en kokosnød. Så jeg er i tvivl om det måske også er løsningen her?
Jeg vedhæfter billede af frøene :-) De største er ca. 6-7 cm lange.
Håber meget der sidder nogen derude der kan hjælpe mig.
Skrevet af: Bente Madsen, 2. april 2016 kl. 8.17
Det er altid sjovt med ferieminder. Dine frø kender jeg ikke. Men mine piger har ofte plantet advocado. Nogle gange har de begravet stenen helt direkte i jorden andre gange kun halvt. Den har aldrig ligget i blød.
Skrevet af: Cecilia Bollin, 2. april 2016 kl. 11.12
Okay så skulle der være håb for at det måske kan lykkes på denne måde :-) Jeg må nok bare give det tid og have is i maven. Ja det er nemlig så hyggeligt med ferieminder, og faktisk er de fra den strand hvor min mand friede til mig, så det kunne da være lidt sjovt hvis en af dem blev til noget :-)
Skrevet af: Lis P., 2. april 2016 kl. 11.16
På mit forum har vi dette link til at ligge det kan være du kan finde dem der
theseedsite.co.uk/db1.html
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hjælp til store asiatiske ‘frø’