Skrevet af: K. Langgaard, 4. januar 2016 kl. 8.56
Godt nytår alle havemennesker!
Min flamingoblomst er ca et år gammel. Den står året rundt i stuetemperatur, jeg har flyttet den fra vindueskarm til et mere skygget hjørne, da bladene begyndte at blive brune.
Vander så der altid er tilgængeligt vand i underskålen.
Bladene bliver fortsat brune og nu ikke mere kun på de store, gamle, men også de helt nye.
Skal den tilbage i vindueskarmen? Skal den have mindre vand?
Hjælp modtages meget gerne.
Venlig hilsen
K L
Skrevet af: Tilde P., 4. januar 2016 kl. 10.32
Hej.
Jeg tror, du vander for meget, og at planten har stået for meget i direkte sol.
Denne plante er mere end 10 år gammel. Den står i et nordvendt vindue i en spisekrog i køkkenet. Den har altid 2 blomster. (Den er ikke af plastik :-) ). Den tørrer næsten helt ud mellem hver vanding og vandes kun i underskålen. Løft på potten for at mærke om det er ved at være tid til vanding Omplantes ca. 1 gang om året med jord fra en plantesæk. Meget lidt ekstra gødning
Jeg har en aflægger som er ca. 6 år, og som trives på samme måde.
Skrevet af: Henry G., 4. januar 2016 kl. 13.01
Hej K.L. jeg kan ikke sige hvad din anthurium andraeanum fejler, vi har haft en i 6 år der pludselig for et par måneder siden begyndte at få brune pletter, på nuværende tidspunkt er der ingen blade på mere, men den får lov til at stå en tid, for at se hvad den nu vil. Derimod er Tilde´s Anthurium scherzerianum - Flamigoblomst mere "hårdfør" og er ikke så vanskelig ang. pleje. hilsen Henry G.
Skrevet af: K. Langgaard, 4. januar 2016 kl. 13.21
Kære Tilde og Henry.
Tusind tak for begges svar, de giver på hver sin måde mening. Nu prøver jeg med de nye input og er tålmodig. Henrys du besvarer nok også noget jeg har indret mig over, nemlig at jeg forærede min mormor én som hun havde i mange mange år I blomst.
Venlig hilsen k
Skrevet af: Tilde P., 4. januar 2016 kl. 13.39
Hej K. Langgård.
Jeg skal nok tilføje, at jeg har haft én som lignede din, og som ikke trivedes særlig godt. Den havde en kedelig trist , lidt brunlig, blomsterfarve og usundt løv, så den røg ud. Der må være sortsforskelle.
Skrevet af: Tilde P., 4. januar 2016 kl. 19.04
Hej.
Hvis det kan have interesse , er her lidt af et svar , jeg fik af min gartnerdatter, da jeg spurgte til Flamingoblomst:"
De har ret i det med sorterne, de der typisk er i handlen nu, er produceret i Holland (mere blanke i blomst og blade og mere opret vækst, det er meget sjældent at man ser den type du har.
De er følsomme for over gødskning, og tør luft."
Det er lidt ærgerligt, den gamle type ikke laves mere.
Skrevet af: Henry G., 5. januar 2016 kl. 16.43
Hej K. L. Den naturlige vildtlevende Anthurium andraeanum vokser normalt i tropisk Amerika bliver ca.1 m. høj og blomsterne bliver tit op til ca. 15 - 18 cm i diameter. Før i tiden dyrkede man dem her i landet frit udplantede i drivhuse, hvor de fik rigtig store blomster Potteplanterne vokser gerne i "let" jord d.v.s. en blanding af tørvejord + bladjord + trækul, høj luftfugtighed og let skygge. Henry G.
Skrevet af: K. Langgaard, 6. januar 2016 kl. 22.29
Tak for flere hjælpsomme kommentarer. Intet underlag denklarer sig ringe på et kontor i København. Synd, for børnene har brugt megen omhu på at købe en flot plante. Måske tager jeg den hjem og prøver at sætte dem i udestuen til foråret, det er i hvert fald varmt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Flamingo blomst i fare!