Forum

Azaleas rodnet

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. november 2015 kl. 10.14

Jeg køber rigtig mange Azalea her i vinterperioden og er også god til at passe dem og holde i blomst i flere måneder. Min svigermor lærte mig at man ikke skulle vande ovenfra, men derimod lade dem trække vand nedefra i nogle timer, eller endog natten over. Desuden forlænges levetiden betydeligt ved at stille planterne køligt om natten.
Karna Maj advarede en gang mod at købe planter, hvis rodnet fyldte hele potten med brune rødder. Hun havde også et navn for det, som jeg har glemt og ikke kan finde igen.
Det gør sig i høj grad gældende for afdankede Azalea planter. Rodklumpen er ikke til at slå ihjel. Den overlever både spadehug, bål og kompost! Det vil jeg ikke længere bruge tid på, så nu graver jeg rodklumpen ned.
Om vinteren har jeg også Azalea stående udenfor på terassebordet, men de kommer ud i garagen ved udsigt til minusgrader.
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 17. november 2015 kl. 15.59

Jeg har fået 2 potter med azalea planter i, der var 4 i hver potte, som jeg nu har delt og plantet i hver deres potte, hvilken temperatur er bedst for dem her i vinterperioden ? Er der en ekspert der ved det ?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. november 2015 kl. 16.34

Ideel temperatur er 14- 16 grader. Det vil sige at der er alt for varmt i vore stuer for at man kan have glæde af dem i mere end 14 dage, afhængig af, hvor udsprungne og hvor mange knopper der er på købsdagen.
De må aldrig tørre ud, så falder bladene med det samme. De skal som jeg skrev, vandes nedefra.
KØB ALDRIG AZALEA DER ER TØRRE. De holder kun til et par dage - eller til du kommer hjem. De kan næsten aldrig vandes op.
Ingeborg

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 18. november 2015 kl. 7.18

De har stået ude på en terrasse i år, og ser fine ud, med mange blomster og knopper, de kommer i kældervinduet.
Tak for svaret.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2015 kl. 9.29

@Henry Gregersen
Der er forskel på have- og stue Azalea. Førstnævnte kan stå ude hele året.
Ingeborg

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 18. november 2015 kl. 10.09

Ja, men man kan vel ikke se forskel på dem ?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. november 2015 kl. 21.43

Ingeborg.

Navnet du har glemt er Rodbundet.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. november 2015 kl. 0.19

Hej Mogens tak for svaret, men det ord jeg mente fremgår af denne artikel
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/plantning/458.html
Og ordet er pottebunden :-). Det kan man vist godt kalde planten på dit billede. Hvad er det for en plante?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Azaleas rodnet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Azaleas rodnet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider