Skrevet af: Kasper B., 26. oktober 2015 kl. 14.33
Jeg har gang i et chiliprojekt. Fem forskellige. De står i hver deres potte. Der er leca-kugler i bunden og jeg vander nedefra, da det skulle have en positiv effekt på rødderne. Det betyder så bare at jorden bliver tør og komprimeret i toppen. Så tør at den ikke kan optage vand. Hvad gør jeg? :)
Skrevet af: Lars Holt, 26. oktober 2015 kl. 14.50
Hvis du bruger plasticpotter, vil der ikke fordampe så meget vand fra potten.
Og hvis du undlod leca i bunden, ville jorden få kontakt med vandet, og dermed kunne suge det op.
Skrevet af: Henry G., 26. oktober 2015 kl. 15.09
Hej Kasper hvis du bruger sorte plastpotter, vil fordampningen foregå hurtigere. Det bedste du kan gøre er at vande ovenfra, indtil rødderne når ned i Lecaen, derefter kan du vande nedefra ved at fylde underskålen, dog skal der altid vandes ovenfra én gang pr. måned i vokseperioden, ved at fylde potten op til randen, hvorved der suges frisk luft ned til rødderne. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Willy N, 26. oktober 2015 kl. 22.21
@Kasper.
Som der er skrevet, er suger lerpotter masser af vand der hurtigt gør jorden i toppen bliver knastør.
Når jeg alligevel bruger lerpotter, bl.a. i køkkenet til krydderier om vinteren, ligger jeg sten i toppen.
I byggemarkeder kan man købe ganske små sten - ved ikke lige hvad de hedder - i poser a 5 kg. Disse strør jeg ud i over jorden i toppen. I et lag på ca. 10 mm. De bliver så tørre på overfladen. Men holder jorden nedunder fugtig.
Metoden har også den fordel - og som var den oprindelig årsag til jeg begyndte at anvende dem - at der ikke kommer skimmel på overfladen af jorden, som der kan gøre hvis jorden står fugtig indendørs.
Skrevet af: Kasper B., 20. november 2015 kl. 20.52
Tak for jeres svar. Jeg har startet med at skifte jord og undlade at ligge Leca kugler i bunden af lerpotterne. Det ser indtil videre fint ud :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Tør jord i toppen af potten