Forum

Beskæring af violinfigen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Boesen, 10. oktober 2015 kl. 19.35

Hej,

Jeg har en sammenplantning i stor plantekasse i min dagligstue. I plantekassen er der en violinfigen som jeg synes er blevet for høj. Derfor går mit spørgsmål på, om det er muligt at klippe, lad os sige 10 cm af toppen, eller knibe det øverste skud af, for at stoppe planten i at vokse opad og danne en krone i stedet?

Pfh. tak,

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 10. oktober 2015 kl. 22.08

Hej Jakob når du søger efter Ficus lyrata på Google finder du sikkert et svar du kan bruge, lyrata kan være vanskelig ang. ny brydning. Henry G.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2015 kl. 22.12

Det ville være en god ide at knibe den 10 cm fra toppen
stumpen kan du bruge til at lave en ny plante af .
Når den er vokset igen kan den atter knibes og med tiden har du en rigtig krone . Men hel tæt bliver den ikke .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Boesen, 10. oktober 2015 kl. 22.12

Jeg har forsøgt at finde svar via Google og youtube både på engelsk og dansk. Der findes masser af tips omkring pasning, men har ikke fundet præcis svar ang. beskæring.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Boesen, 10. oktober 2015 kl. 22.16

Hej Søren,
Tak for svaret.
Jeg er bare en ydmyg nybegynder når det kommer til planteuniverset, så for at blive helt specifik; tager jeg bare en grensaks og klipper den 10 cm fra toppen?

Tak,

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2015 kl. 23.05

Min moster har to stående og de vokser trofast .
Jeg kan ikke iķke forstå dette med at de skulle have svært med at bryde/skyde på ny . Men måske har jeg bare været heldig.
Men du får stoppet væksten på den .

Nyt svar til emnet »Beskæring af violinfigen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Beskæring af violinfigen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider