Forum

Figentræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Kjærgaard, 4. oktober 2015 kl. 20.41

Hej alle

Jeg har lidt problemer med mit få uger gamle figentræ. For det første ved jeg ikke hvor meget jeg skal vande det? Det står i en solrig vindueskarm, og derfor har jeg givet det cirka 2-3 dl vand hvor 3-4 dage de sidste par uger. Der kommer en smule vand i underskålen, men ikke meget.. I løbet af de seneste dage, har det så tabt to af de nyeste/yngste blade. Bladene knækker af helt inde ved grenen/barken. Er der nogen, der kan svare mig på hvorfor? Jeg kan læse mig frem til, at figentræer somme tider smider bladene om efteråret, men ved ikke om man kan kalde det efterår endnu med de gode solskinsdage vi har haft. Og hvorfor er det lige de yngste blade, der falder af?

Håber I kan svare mig på det. Vil nemlig meget gerne have mit figentræ til at overleve :-)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. oktober 2015 kl. 21.41

Hvorfor har du det stående i vindueskarmen? Det kan sagtens plantes ude. Hvad mener du med få uger gammelt? -At du har købt det for få uger siden eller at det er en stikling der har slået rødder for få uger siden?

Mit bedste bud, er at det har det alt for varmt i forhold til den begrænsede lysmængde i et vindue på denne årstid. Lysmængden er begrænset uanset sol eller gråvejr, men pga at vi har passeret efterårs jævndøgn og døgnet nu har færre dagtimer end nattimer, samt solens anderledes stilling på himlen.

Figentræer er løvfældende og om dit er ved at svede ihjel, årstiden eller en kombination, der får det til at tabe bladene, kan jeg ikke sige.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Kjærgaard, 4. oktober 2015 kl. 21.47

Hej Vibeke

Tak for dit svar.

Jeg har det til at stå idenfor, fordi jeg bor i en lejlighed, og fordi jeg synes det er en dekorativ plante... Jeg mente, at jeg har købt det for få uger siden. Planten er omkring 50 cm høj.

Men vil det sige, at det har bedre af at stå et sted uden lys fra vinduet? Det vil jo stadig være relativt varmt, da det jo er indenfor. Og få timers sol må da være bedre end ingenting tænker jeg? eller hvad?

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. oktober 2015 kl. 22.19

Næ, det betyder at der skal have samme lysmængde, men et køligt rum.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. oktober 2015 kl. 10.40

Det vil ikke overleve vinteren i en vindueskarm , har du ikke et køligt kælderrum , hvor det kan stå vinteren over og uden vanding.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Kjærgaard, 5. oktober 2015 kl. 12.27

Hej Svend

Jo, det har jeg. Hvornår skal jeg tage det derned og hvornår kan jeg tage det frem igen?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. oktober 2015 kl. 15.24

Sæt den køligt og så lyst som muligt midt i november , og sæt den tilbage i vindueskarmen midt i marts , og begynd at vande den.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina C., 31. oktober 2015 kl. 12.32

Jeg har plantet et figentræ ude for en lille måned siden. Den har tabt alle bladene, men satser på at den overlever. De gartnere jeg har talt med, har et ordsprog om at man kan være sikker på at alt kan gro her om efteråret, men man ikke vide sig sikker på at det gror hvis man planter det om foråret - så ud med det :)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. oktober 2015 kl. 12.56

Alle de andre planter (bortset fra de stedsegrønne) taber også bladene nu.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. november 2015 kl. 10.40

@ carina - det ordsprog stammer fra den tid hvor det altid kun var barrodsplanter som kunne købes i planteskolerne - alle planter i potte kan plantes hele året bare de bli´r vandet efter behov den første sæson

Nyt svar til emnet »Figentræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Figentræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider