Forum

Ustabil tomatplante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Cecilia Tofteberg, 8. juli 2015 kl. 10.18

Hej med jer

Jeg overtog en tomatplante fra en gut her på kollegiet, og han skrev godt det var en "stor tomatplante", men at den var så stor havde jeg ikke regnet med. Den er nemlig bare utroligt høj!

Da jeg fik den havde den ikke støtte særligt langt op, så den faldt sammen inden jeg kunne nå at få bundet en lang nok støttepind på, men derefter gik det faktisk også helt fint.

Jeg har nu haft den i et par uger, og da den er så høj døjer jeg med at den bliver ustabil og at støttepindene tilter lidt. Dette har resulteret i, at hele planten nu bare vælter til den kan stå op ad vinduesrammen.

Hvad i alverden gør jeg for at få den til at stå lige igen, så den ikke går hen og vælter?

Vh Cecilia

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cecilia Tofteberg, 8. juli 2015 kl. 10.19

Nå, billedet vender forkert, men jeg tror godt i kan se hvad jeg mener.

Desuden er den blevet mere og mere slatten efter der er kommet flere tomater på. Er det normalt?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. juli 2015 kl. 10.57

En større potte vil nok kunne få den til at stå mere stabilt. Og trænger den nok til noget gødning, måske også vand, for at få den til at strutte.
Den kan være utroligt varm og tør luft, når den står inde i disse dage. Men den må ikke overvandes.
Prøv at skrive tomater i søgefunktionen.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. juli 2015 kl. 11.49

Lysmangel , den løber efter det lys der ikke er der......

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2015 kl. 12.17

Planten er sandsynligvis en indeterminant sort, altså den vokser i princippet i det uendelige i højden.

Mit helt korte råd til dig, hvis du satser på en tomathøst er at halvere planten i højden, så du har et par tomatklaser eller fire tilbage og så ellers passe den som du har gjort hidtil.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juli 2015 kl. 14.10

Og når den er skåret ned, skal den have lov til at danne sideskud, så den bliver til en busk.
Skal den ikke skæres ned, kan den tøjres i en snor i loftet eller vindueskarmen.
Men under alle omstændigheder - en stor krukke, så der er plads til vand og gødning (samt ballast, så den ikke vælter) og noget kunstlys på bagsiden. Jeg høster stadig på en tomatplante, jeg såede 16. februar, og som står inde. Den har samme højde som din.

Nyt svar til emnet »Ustabil tomatplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Ustabil tomatplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider