Skrevet af: Crystal Khodeida, 20. maj 2015 kl. 11.38
Kærer alle fantastiske bruger. :)
Jeg som studerende har desværre ikke råd til et hus eller en have, men det skal selvfølgelig ikke stoppe mig i at dyrke mine egne grøntsager, derfor er vinduet fyldt med lækkerier :)
Jeg har:
Koriander
Persille
dild
forårsløg
tomater
agurker
ærter
organo
basilikum
mynte
jordbær
Mit spørgsmål er så;
Er det realistisk at få nogle gode sager ud af at lade det gro i vinduet?
Desuden lufter jeg godt ud.
Og er kokosjord godt for planterne?
På forhånd mange tak :D
Skrevet af: Crystal Khodeida, 20. maj 2015 kl. 11.39
En fin agurk plante :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. maj 2015 kl. 11.45
Hej Crystal
Det problem kan jeg godt huske fra min ikke så fjerne studietid.
Det letteste er krydderurterne, som jeg også kan se du
satser en del på. De skal nok blive gode og du har forholdsvis meget glæde af en lille produktion. Salat til babyblade var måske også en ide.
Tomat og agurk er mere problematisk. De bliver store, sluger en masse vand og kræver gode lysforhold.
I princippet kan det vel lade sig gøre i sydvendt vindue, men du skal tænke på hvordan de får vand nok når de bliver større og så skal du passe rigtig godt på der ikke bliver for fugtigt i lejligheden.
Jeg vil ikke anbefale det, men nu er du jo i gang.
Skrevet af: Crystal Khodeida, 20. maj 2015 kl. 11.55
Hej Claus.
Tak for det fine svar :)
Jeg har heldigvis også min balkon som har plads til tomaterne, men balkonen er øst orienteret så det er kun i morgentimerne de får lys.
Nu har jeg godt 20 tomat planter, så jeg har ikke brug for en større produktion. Men hvad med kokosjorden? Er den optimal for mine planter får ikke gødning
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. maj 2015 kl. 12.08
Hvis du vil bruge kokosjord, er du nødt til at gøde planterne, for den indeholder ikke noget som helst næring :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. maj 2015 kl. 12.23
Enig med Anja. Kokosjord er rigtig fint, men det kræver at du har gødning i vandingsvandet.
Du skal også være lidt på vagt overfor insekter som godt kan lide at lægge æg i det. Sørgemyg hedder de vist.
Du kan evt. forebygge ved at sætte en limplade op inden du står med problemet. Så kan det nemlig være svært at fange dem hurtigere end de kan formere sig.
Skrevet af: Crystal Khodeida, 20. maj 2015 kl. 14.47
Kan der stadig lægges æg osv når planterne er indenfor?
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. maj 2015 kl. 16.29
Ja, bestemt. Det er et problem man kan opleve med det meste pottemuld, jeg har bare en erfaringsbaseret fornemmelse af at det er særligt slemt med kokosmuld.
Skrevet af: Camilla O., 29. juni 2015 kl. 15.54
Jeg har haft både chili og peberfrugtplanter med succes i en vindueskarm. De stod i en lille, varm lejlighed - og høsten var imponerende!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Studerende med planter indendørs