Skrevet af: Søren Hansen, 6. maj 2015 kl. 9.58
Hej jeg har en Aloe vera plante stående i min vindueskarm
den er begyndt at få brune spidser hvad kan der være galt med den???
Hilsen Søren Hansen
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. maj 2015 kl. 11.07
Overvanding er det mest sandsynlige - og så er de ikke vilde med direkte sol :)
Skrevet af: Svend Høst, 6. maj 2015 kl. 12.39
Det er meget normalt at spidserne bliver brune og tørre ind på gamle planter, og de elsker fuld sol og varme , de gror i tropisk/subtropisk Sydafrika og andre steder i mellemøsten og Arabien osv
Skrevet af: Søren Hansen, 6. maj 2015 kl. 12.47
det var en lille en jeg havde med hjem fra Tenerife for 1 1/2 år siden
Søren
Skrevet af: Mogens; E., 6. maj 2015 kl. 22.25
En læge aloe vera plante har kun brug for mager gruset jord, og hvis jorden er for tung, våd eller for næringsrig, bliver rødderne for tynde. Aloen skal stå lyst, men ikke i direkte sollys, og kan klare sig med meget lidt vand.
Rundt omkring på Canarie øerne gror der vilde Aloe planter som ikke har den samme gavnlige virkning.
Her foto af læge Aloe vera
Skrevet af: Søren Hansen, 19. maj 2015 kl. 14.11
kan den aloe vera med brune spidser blive grøn igen?
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. maj 2015 kl. 16.33
Ikke de brune spidser - men man kan bare klippe dem af :)
Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 7. november 2021 kl. 16.29
Hej, håber det er okay jeg fortsætter denne tråd!
Jeg har en Aloe Vera plante, og vil rigtig gerne finde ud af om det er en læge Aloe Vera plante. Jeg har googlet, men ikke fundet svar på særlige kendetegn/karakteristika ved denne. Er der nogen her der kan gøre mig klogere på dette? Venligst og tak😀
Skrevet af: Svend Høst, 7. november 2021 kl. 17.23
En Aloe Vera er en plante der er kendt for sin medicinske gel der kommer når man skærer i den , især til hudpleje , god til insektbid og brandsår , der er ikke en speciel læge Aloa Vera . jeg har selv flere af dem stående , de blomster her til vinter .
Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 7. november 2021 kl. 20.59
Tak for svar, Svend. Jeg har fået den forståelse at der er flere typer og at der en særlig man kan bruge medicinsk…..men det mener du ikke? Ved du noget om hvor jeg kan læse om det? Jeg har nemlig selv et pænt exemplar stående, som jeg gerne vil anvende til cremeproduktion. Venligst
Skrevet af: Søren Duun, 8. november 2021 kl. 0.09
Jeg tror at det bliver svært at finde en opskrift på cremer med hjemme dyrket Aloe Vera, da saften fra planten skal behandles på en eller anden måde. Ellers vil det rådne for dig. Om det både skal koges og tilsættes et konserveringsmiddel ved jeg ikke, men jeg vil tro at et konserveringsmiddel nok vil være det bedste .
Dengang jeg havde en plante brækkede vi bare et lille stykke af planten når vi en sjældent gang skulle bruge den og lagde resten af bladet i køleskabet i en plastik pose .
Vidste du i øvrigt at planten husløg har samme egenskaber som Aloe Vera, men den er nemmere at dyrke . Her kan man også bare nøjes med et enkelt blad uden af det skader planten nævneværdig.
Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 8. november 2021 kl. 10.43
Hej S. Duun, jeg har en opskrift, og har også styr på håndteringen af det, ikke mindst at stoffet aloin, skal vaskes ud for at det ikke er meget lokalirriterende. Jeg har været på kursus i creme fremstilling…det er faktisk ret sjovt! Jeg vil bare gerne være sikker på at min Aloe Vera rent faktisk kan bruges! Og det er ikke så let at finde ud af. Nogle steder står der at der er mange typer, og at man skal bruge den der hedder læge Aloe Vera, andre steder nævnes det ikke med et ord. Men jeg hælder efterhånden mest til det som Svend skriver ovenover…at de alle kan bruges. Og husløg…nej det vidste jeg ikke….sjovt! Det er nok bare noget mere tidskrævende at trække saft/gelé ud af, hvis det skal bruges til creme.
Skrevet af: Svend Høst, 8. november 2021 kl. 11.14
En gang for alle , der er kun en type aloe der kan bruges nemlig den med efternavnet vera , et meget udbredt nem stueplante , en anden aloe som også er en populær nem stueplante aloe variegata , men de kan ikke bruges , her er et link ; www.llifle.com/Encyclopedia/SUCCULENTS/Family/Aloaceae/691/Aloe_vera .
Skrevet af: Søren Duun, 8. november 2021 kl. 20.14
Suzette .
Jeg ved ikke ret meget om creme fremstilling, men køber en tube med Aloe Vera gel i Bilka til kr 30, og det holder ca 2 år og derefter smider jeg det ud . Det er rigtig godt mod bi , myggestik, rifter og sår . Så jeg gider ikke selv at fremstille det . Det bliver ofte dyre og ikke så godt som det man køber.
Men nu hvor Svend lige nævner det kan jeg godt huske at jeg har læst en artikel om at det var en bestemt Aloe Vera sort man anvendte til det .
Skrevet af: Svend Høst, 8. november 2021 kl. 21.47
Det er ikke nogen bestemt aloe vera sort , for der er kun den ene , nu må man kun bruge gel fra planten på insektstik og små brandsår , da man kan blive rigtig syg hvis man bruger det på store områder af huden , i visse kredse er det et nærmest et universelt middel mod alt muligt , tro flytter bjerge .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Aloe vera