Forum

Hvorfor ser min tomat sådan ud? -se foto

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bonnie Haagensen, 22. april 2015 kl. 8.48

Hej,
Har en masse tomater der står i vindueskarmen og venter på at komme ud i maj. Men nogen af dem er begyndt at få dette hvide noget øverst - se billede.
Hvad er dette og hvad kan jeg gøre ved det hvis det ikke er godt?
Takker mange gange
vh
Bonnie

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. april 2015 kl. 9.00

Planten ser da ikke ud til at fejle noget?

Derimod er jorden begroet med noget svamp. For meget fugt vil jeg tro.

Dine tomatplanter ville blive glade, hvis du gav dem hver sin potte og vandede lidt mindre. -Der sker ikke noget ved at jorden bliver tør/halvtør inden du vander.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bonnie Haagensen, 22. april 2015 kl. 9.03

Tak Vibeke.. Bør jeg skifte jorden? - eller kan jeg bare fjerne det øverste?
Jeg er bare så bange for de tørrer ud når de står i fuld sol i vindueskarmen.. men er det fint at vande dem når de begynde er blive slatne...??

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. april 2015 kl. 9.27

Typisk overvanding , tomater tager ikke skade af at tørre godt ud mellem vandingerne , det animere til en god rodsætning , og de trænger til hver sin potte.........

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. april 2015 kl. 13.33

Du kan bare skrabe det hvide af :)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 24. april 2015 kl. 9.23

Jeg tror, at vi har meget forskellig praksis for, hvornår vi planter om. Jeg ville ikke plante om endnu - der er stadig masser af plads til hver enkelt plante.

Det ser ud som om jorden er spagnumbaseret, og så skal man være forsigtig med både at overvande og lade den tørre ud. Spagnum er svær at vande op igen, når først det er tørret ud.

Overvanding er klart det værste, det kan tage livet af planterne. Og set fra den synsvinkel kan det være bedre at have dem i hver sin potte.

Nyt svar til emnet »Hvorfor ser min tomat sådan ud? -se foto«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvorfor ser min tomat sådan ud? -se foto

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider