Skrevet af: Jakob Miland, 20. april 2015 kl. 18.05
Hej allesammen!
Mine små kålbørn ser syge ud. De har fået nogle gule misfarvninger og blødende er så småt begyndt at "visne".
Jeg tænker at det kan være overvanding eller for meget varme - eller måske noget helt andet? Vil i hvert fald værdsætte et råd om hvordan jeg kunne prøve at få dem på rette vej igen.
Vedhæfter 2 billeder, på forhånd mange tak.
Skrevet af: Jakob Miland, 20. april 2015 kl. 18.06
Og hér er det andet. Forresten skal det siges at der hhv. er broccoli og spidskål og at de begge lader til at døje med samme problemer
Skrevet af: Tom Andersen, 20. april 2015 kl. 20.08
Jakob, kan du ikke fortælle lidt mere om planternes dyrkningsbetingelser?
Hvilken jord, er der dræn i potterne, hvad er de vandet med, er de gødet og hvor sker dyrkningen i forhold til temperatur og solpåvirkning?
Når du bare oplyser at bladene gulner, kan det ene bud være lige så godt som det andet - altså rent gætværk.
Skrevet af: Jakob Miland, 21. april 2015 kl. 23.12
Hej Tom,
De er dyrket i normale 4x4cm celler, hvoraf der er 6 per bakke. Jeg har ikke lagt dræn i cellerne, da jeg aldrig har hørt at det skulle være nødvendigt.
Jeg vander dem med vand, gøder dem ikke og de står i en vindueskarm mod syd hvor de måske nok kan have fået det lidt for varmt? Men jorden ser nu stadig fugtig ud. Jorden er forresten såkaldt "krydderurte såjord", som er den eneste økologiske jord jeg kan få fingre på i mit byggemarked. Den har virket fint (sjovt nok) til basilikum, anisisop, calendula, tagetets og også til knoldselleri. Alle planterne står forresten i samme vindueskarm.
Håber det måske kan sprede lidt lys over situationen, selvom jeg indsér at det selvfølgelig er lidt svært når man ikke selv har fingre i planterne.
Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2015 kl. 7.01
Jakob, hvis der er huller/ dræn i bunden af den enkelte bakke/ celle skulle det være OK dræn.
Mit bud er, at planterne er blevet solsvedet og at de står i for lav pH. pH (og tilgængeligt calcium for den sags skyld) i diverse spagnumprodukter er en kritisk størrelse, især i forhold til kål, som gerne vil op i den lidt høje ende. Gode spagnumprodukter er kalket op til en fornuftig pH, men den værdi holder ikke evigt og i små spagnumængder opstår der hurtigt behov for omplantning.
Jeg vil anbefale, at du potter kålen i hver sin større potte med en anden jordblanding eller bedre, sætter dem på friland nu.
Skrevet af: Jakob Miland, 22. april 2015 kl. 8.12
Jeg planter dem gerne ud! Er der noget specielt jeg skal have for øje (udover at jeg har læst, at de generelt foretrækker at blive plantet ud på en overskyet dag)?
Og tak for hjælpen Tom.
Skrevet af: Tom Andersen, 22. april 2015 kl. 18.05
Ja, du har ret, det er altid en god vejrsituation til udplantning af kål o.m.a. gøntsager - søg evt. på "afhærdning".
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. april 2015 kl. 23.51
De næste dage bliver fine til det - flere skyer og regn på vej :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Gulnende og krøllede kålblade