Skrevet af: Lotte Madsen, 17. april 2015 kl. 9.08
Hej
Jeg går og overvejer at dyrke grøntsager i min altankasse og i min vindueskarm. Måske nogle af jer ved hvad der egner sig?
De grøntsager jeg godt kunne tænke mig at dyrke: squash, aubergine, peberfrugt, broccoli, blomkål, cherrytomater.
Mit spørgsmål: egner disse grøntsager sig til at dyrke enten i altankasse eller vindueskarm? Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på ved nogle af dem?
Hvis I har forslag til andet der er velegnet til vinduet eller altanen må I selvfølgelig også meget gerne byde ind :-)
På forhånd tak.
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. april 2015 kl. 9.39
Det lyder ikke, som om du har gjort dig mange tanker omkring plantevalget. Jeg vil anbefale dig en tur forbi biblioteket, for at låne en "havebog" omkring dyrkning af den lille have eller på altanen.
Kål har fx op til to meter rodnet, og vil ikke kunne klare stuevarmen eller vinden i altankasserne, så de er nok udelukket. Desuden har de et stort gødningsbehov, hvis de skal blive til noget.
Squash vil heller ikke trives i stuens varme, tror jeg - og nogle planter bliver to meter lange...
Peberfrugt og tomater er nok bedste bud, men ikke i altankasserne, da der ofte mangler læ i altankasserne,,og så risikerer du at de knækker. Men evt. i Potter på altanen (på gulvet).
Ellers ville jeg kigge mig om efter nogle krydderurter, som fx timian, oregano, basilikum, mynter og lign.
Skrevet af: Anders Spælling, 17. april 2015 kl. 11.49
Hej Lotte
Har du prøvet at søge på "grøntsager til altankassen"? Google giver en masse fine forslag.
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. april 2015 kl. 14.52
Man kan også have kartofler i potatopots, hvis man er vild med det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Grøntsager i vindue og på altan