Skrevet af: Daniel G., 12. april 2015 kl. 7.26
Jeg har sået en masse frø for 2-3 uger siden men der er nogle af dem som ikke vil spire:
- kommen
- citron basilikum
- Skotsk Lostilk (Ligusticum scoticum)
- Sukkerrod (Sium sisarum)
- Hjulkrone (Borago officinalis)
- kamille (Matricaria recutita)
- Stolt Henriks Gåseurt/gåsefod
- valmue
- Amur-Maackia (maackia amurensis)
- Kaukasisk kulsukker (Symphytum caucasicum)
- Sukkerplante (Stevia rebaudiana)
- forskellige slags kløver
det var også et problem med præcis disse planter sidste år.
kræver de en form for stratificering, eller nogle bestemte temperaturer eller så noget?
kan lige sige at alt hvad jeg har sået står ude i drivhus om dagen og inde i stuen om natten, så det er ikke så koldt for dem. jeg har brugt kommercielt såjord, så det burde heller ikk være noget problem.
Jeg har også nogle frø som jeg har købt i kina der ikke vil spire, selvom de er købt i år:
- Aubergine
- Crisped Commen Perilla (perilla frutescens var crispa)
- Balsampear (Momordica charantia L.balpear)
- turkisblå Peberfrugt
- Decorative cucumbers (cucumis sativus Linn.)
- Melon ”Rampicante zuccherino”
- papaya tree (Carica papaya)
- Passionsfrugt ”edulis” (Passiflora ”edulis”)
- chili "Bhut Jolokia"
- Coffee Beans (Coffea arabica L.)
- Amerikansk ginseng
- Japansk ginseng
er der noget specielt ved nogle af dem, hvordan de skal sås?
Jeg har også prøvet med forskellige krydderier. de er købt som krydderier ikke som frø:
- Peber (ikke kværnet selvfølgelig)
- Enebær
- Nelliker
- Muskatnød
kan det lade sig gøre med disse kryderier eller er det blevet varmebehandlet eller så noget? og skal de sås på en speciel måde?
Skrevet af: Lis P., 12. april 2015 kl. 7.35
jeg ville nok prøve at google de forskellige frø, der må også have stået noget om spiretid på poserne,
meget af det kunne du med fordel have sået ude lidt senere.
de tørrede krydderier du har sået, skal du nok ikke forvente at få til at spire, det er tørret og derved er kimen med al sandsynlighed død.
Skrevet af: Daniel G., 12. april 2015 kl. 8.02
jeg har ikke nogen frøposer da mange af dem er høstede af mig selv eller andre.. ikke købte frø.
det med at krydderierne er tørrede betyder vel ikke at kimen er død. alle frø er jo tørrede, ellers ville de jo ikke kunne holde sig.
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. april 2015 kl. 8.08
Jeg vil lige benytte lejligheden til at fortælle dig, at der er restriktioner på, hvad man må købe af frø til Danmark fra lande uden for EU.
F.eks. må man slet ikke købe chili, peber, og tomatfrø hjem pga. risikoen for at hente endnu ukendte plantesygdomme til landet.
Men ellers enig med Lis - prøv at google såvejledningerne.
Skrevet af: Daniel G., 12. april 2015 kl. 8.38
jeg prøver at google det
Skrevet af: Svend Høst, 12. april 2015 kl. 9.12
De fleste krydderurter er blevet bestrålet så de kan holde sig og er dermed døde , det er det eneste fødemiddel som lovligt må blive bestrålet , og bliver det.
Frø som kommer med fly fra oversøs lande bliver tit udsat for kraftig X rays stråling i sikkerhedskontrollen når bagage bliver gennemlyst , og dermed forsvinder spireevnen .
stratificering bruges til planter der typisk vokser i de kolde egne her på jorden for at sikre at de ikke spirer om efteråret og derefter fryser væk om vinteren , de skal først have en længere frost periode før de kan spire (forår)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. april 2015 kl. 11.12
Umiddelbart tænker jeg, at når det er så mange og så forskellige frø du har problemer med, kan det så skyldes de vilkår du giver dem?
Er der forskel på, hvordan du har behandlet de frø du får til at spire og de der ikke spirer?
F.eks mht vand, temperatur, lys, medie, potter, hvor meget de er dækkede osv.
Skrevet af: Daniel G., 13. april 2015 kl. 7.36
jeg har behandlet alle ens..
Skrevet af: Svend Høst, 13. april 2015 kl. 10.09
Her er den idiotsikre så metode , så og priklejord blandes med lidt groft grus , fyld det i 10cm potter , tryk det let sammen læg frøene i og dæk dem med lidt jord , vand så jorden er fugtig men ikke våd , stil potten lyst (sol) , så burde spiringen komme i løbet af et par uger.
Skrevet af: Daniel G., 21. april 2015 kl. 8.01
jeg fandt ud af dette:
disse skal kuldestratificeres:
- Skotsk Lostilk (Ligusticum scoticum)
- Sukkerrod (Sium sisarum)
- Amerikansk ginseng
- Japansk ginseng
disse skal sås i total mørke før de vil spire:
- Hjulkrone (Borago officinalis)
disse skal sås på overfladen da de skal kunne se lyset for at spire:
- kamille (Matricaria recutita)
resten ved jeg ikke. hvis nogen finder ud af noget så skriv meget gerne
Skrevet af: Ari Arnold, 25. maj 2015 kl. 0.04
Hjulkrone er rigtig god til at så sig selv, når man først har den, kommer den altid igen, sålænge der er bar jord omkring. Så det lyder mærkeligt for mig, at den skal have total mørke ved såning?
Skrevet af: Søren S Duun, 25. maj 2015 kl. 11.24
Jeg har sået hjulkrone i dagslys uden problemer og efterfølgende har den , igennem flere år, sået sig selv i min køkkenhave. Ginsing er noget vanskelig. Dem har jeg kun dyrket fra rod . Frøene ska helst være fugtige for at bevare spireevnen bedst . Men det er ikke et must . Du kan læse mere om ginseng dyrkning på Kongshave ginseng.dk .
Skrevet af: Søren S Duun, 25. maj 2015 kl. 11.34
Grøn viden har lavet en folder og hvis du bruger søge funktionen kommer der en rigtig god artikel frem om ginseng dyrkning .
Skrevet af: Freya Grossmann, 25. maj 2015 kl. 11.45
Stevia er også meget kompliceret at få til at spire, da den kræver meget varme, men ikke for længe.
Så det er ikke sådan at behandle alle frø ens.
Desuden mister en del frø hurtigt deres spireevne. Det er jo risikoen ved at bytte frø frem for at købe dem gennem etablerede frøfirmaer.
Skrevet af: Lis P., 26. maj 2015 kl. 10.15
Når man sår frø skal man sætte sig lidt ind i hvilken varme de skal have for at spire, skal de have megen varm kan man investere i en varmekasse, helst en med termostat så man kan styre varmen.
Jeg har nu også dårlig erfaring med frø købt i div. firmaer, ofte spirer de frø jeg har byttet mig til bedre end dem jeg har købt, for det er mere frisk end det div frøfirmaer har, ofte hænger frøene i varme lokaler, som gør at frøene udtørrer
Skrevet af: Jan Damskier, 21. marts 2018 kl. 20.56
Er der nogen der har et godt bud på hvordan man bedst bruger skotsk lostilk? For mange år siden havde jeg og en af mine venner den. Han prøvede sig frem, rå og kogt, men syntes ikke at den smagte igennem. Mine erfaringer er ikke mindeværdige. Hvad siger I?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Frø der ikke vil spire… stratificering?