Forum

Oxalis – ganske forrygende hurtig!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. april 2015 kl. 17.23

Sidste sommer købte jeg en Oxalis til terassebordet. Heldigvis fik jeg har på havenyt læst mig til at knoldene kunne gemmes og genplantes. Det gjorde jeg så - lagde knoldene i lerpotter den 13. marts - og allerede i dag, knap 3 uger efter ser de ud som på billedet. Oprindelig var de to knolde med mange småknolde i den samme potte. Det er helt utroligt, hvor hurtigt den har sat blade og pynter.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. april 2015 kl. 17.32

Jeg er lige blevet lidt klogere:
www.haveabc.dk/26/lykkekl%C3%B8ver---oxalis
Min lykkekløver har ingen rodknolde, men skælbesatte jordstængler. Min plante kunne have overvintret inden døre, men det her gik jo også fint. Jeg kan varmt anbefale denne type lykkekløver, som hele sommeren stod med en sky af smukke lyserøde blomster. Den kræver meget vand.
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. april 2015 kl. 23.42

Et dejligt syn. Jeg har dem udenfor i krukker.

Måske jeg skal se til mine oxalis i morgen, hvis nattefrosten er ved at være ovre. Potterne med dem er gravet ned i drivhusjorden og så med et isolerende lag henover. Det gik fint sidste år. Håber de er klar til at skyde igen i år.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bitten Karina Misser, 6. april 2015 kl. 5.20

Hvor er den godt nok flot og stor Ingeborg!

Sig endelig til hvis du en dag skal have plantet den om, og har et par jordstængler tilovers, så køber jeg gerne et par stykker!

God påske!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. april 2015 kl. 9.06

Jeg må hellere lige understrege, at det først er fra engang i maj, når nattefrosten er ovre, at jeg har mine surkløver udenfor i krukker. Det kan vist misforstås i mit indlæg nr. 2.

De kan købes i maj som sommerblomster, og de er ikke så dyre. Der er kommet flere sorter på markedet de seneste år.

Oxalis-slægten er faktisk en meget spændende slægt, både pryd- og spisemæssigt.

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/rodfrugter/1374.html

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. april 2015 kl. 9.53

Det er en Oxalis Triangularis , på dansk en sommerfuglekløver , meget nem stue/terrasse plante næsten umuligt at slå ihjeld , jeg købte min i Aldi for nogle år siden , som en knold i en plast pose med en potte med jord , og for en tier. blomster stort set året rundt , hvis de står koldt om vinteren.

Nyt svar til emnet »Oxalis – ganske forrygende hurtig!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Oxalis – ganske forrygende hurtig!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider