Skrevet af: Thomas Wichmann, 4. april 2015 kl. 13.22
Jeg er helt ny i den her verden med at plante selv. Og nu har jeg forsøgt mig med st plante ærter, tomater, cherrytomater som nu er plantet ud i potter. Derudover har jeg chili dom er kommet 3-4 cm op af så kasserne.
Men de tre førstnævnte er plantet i potter og har stået indenfor. Jeg har sørget for at de har nok vand da der naturligt er mere varmt i min stue. De har også stået tæt på vindue så de får lys. Allerede kort tid efter jeg flyttede fra så kasser til potter så "døde" cherrytomaterne og nu er tomaterne også stort set døde. Eller rettere sagt så stod planterne op og nu ligger de alle sammen ned. Det formoder jeg betyder at de er døde???
Spørgsmålet er så dels om jeg kan redde dem på nogen måde? Hvordan "opbevarer" jeg dem bedst inde og/eller ude? Hvornår skal jeg så mine chilier i potter?
Mange spørgsmål men håber en erfaren kan hjælpe mig lidt? Sender gerne billeder via mail hvis det kan hjælpe til vurderingen...
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. april 2015 kl. 14.39
Der kan være flere årsager til det. Måske er du kommet til at beskadige de meget små rødder - måske har de fået for meget vand, måske har de fået for meget sol lige efter omplantningen, hvor de er ekstra sarte.
Men der er jo ret mange planter, så med mindre du skal starte en forretning, skal du nok ikke bruge dem alle sammen, gætter jeg på. Tag dem væk fra solen og prøv at se, om de ikke retter sig i løbet af et døgns tid, de fleste af dem :)
Når/hvis de har gjort det, så vil jeg foreslå dig at sætte dem i hver sin lille potte med et begrænset jordvolumen - det vil de have bedre af. Men inden du planter om, så tynd dem ud ved forsigtigt at hive dem op, der står alt for tæt, så det er let kun at plante en i hver potte.
Lige nu har jeg kun talt om tomater - ærterne ville jeg vente med at gøre noget som helst ved og se, hvad der sker. Men der er rigtig mange planter i én potte - 5-6 stykker ville passe bedre, for de skal jo have plads til rødderne :)
Men det samme gælder dine chilier - tynd ud, hvis de står for tæt i kassen, men lad dem gerne vokse noget mere, inden du planter dem i enkelte potter - så har de lidt mere at stå imod med. Med en afstand mellem planterne på 2-3 cm kan du lade dem få 4 rigtige blade, før du gør mere ved dem.
Skrevet af: Svend Høst, 4. april 2015 kl. 15.44
Vi har alle været begyndere , ærter sår man på blive stedet i starten af maj , læg dem i vand natten over og så i lange riller i jorden , læg trådnet over , for ellers tager duerne de små spirer og trækker ærtene op og spiser dem.
Tomater kan bredsåes i en plastbakke eller lign. helst i et sydvindue og ikke over 18-20 gr. C , vand moderat , når det første rigtige tomatblad ses så er det tide at prikle ud , dvs. sætte tomaterne i hver sin potte , gerne dybt . Man kan så fra sidst i februar til starten af april.
Jeg ville nok starte forfra med tomaterne , det kan godt nåes endnu.
Chillier har jeg ikke forstand på.
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. april 2015 kl. 16.13
Jeg forkultiverer nu altid mine ærter og sår 3-4 hold i løbet af sommeren - men gad vide, om det ikke er meningen, at de skal blive i potterne her?
Skrevet af: Thomas Wichmann, 4. april 2015 kl. 17.26
Jeg startede med spire kasser eller hvad de nu hedder.
Og tak for jeres gode svar i øvrigt ;-) Dejligt at blive modtaget på den måde som totalt nybegynder.
Mine spire kasser er af flamingo og med selvvandingssystem, hvilket fugter jorden blidt. Da ærter m.fl. havde spiret med blade tænkte jeg at det var tid til at sætte i potter. Så derfor er billedet af mine potter. Jeg har ikke rigtig have så det er hvad jeg har plads til.
Når jeg graver lidt i potterne kan jeg se at rødderne ikke rigtig har fat og ikke går mere end 1-2 cm ned. Betyder det så at jeg ikke har plantet dem langt nok ned, både fra start i spire kasser og efterfølgende i potterne?
Skrevet af: Thomas Wichmann, 4. april 2015 kl. 17.29
Dette er mine spire kasser og her kan i se hvordan mine chilier ser ud nu. Det er plantet for ca 4 uger siden.
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. april 2015 kl. 18.03
Jeg kan ikke lige se, hvor mange af dine chilier, der er spiret, men dem jeg kan se, ser fine ud :) Igen vil jeg foreslå dig at tynde ud, så der står en i hvert rum og så lade dem få 4-6 rigtige blade, før de behøver blive plantet om. du kan også se det i bunden - hvis rødderne stikker ud, skal de have en større potte :)
Der er lidt et dilemma med den slags plantebakker - når de er fremme, er det bedst at tage låget af, men de, der endnu ikke er kommet op, vil helst beholde det på...
Mht. ærterne, så vent og se, hvordan de klarer sig, og så tynd ud i potterne, når du kan se, hvilke planter der er sundest.
Skrevet af: Svend Høst, 4. april 2015 kl. 19.01
Dit problem er overvanding , det er derfor at der ikke er rødder på dine planter , de må godt tørre let ud , det animere planterne til at søge efter vand og udvikle rodnet , der er 10 gange så mange planter som dør eller tager skade af overvanding end der er af undervanding ....citat slut (den gamle gartner)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Mine stiklinger dør – hvorfor?