Skrevet af: Johnny Jorsal, 26. marts 2015 kl. 8.00
Jeg har forsøgt mig med overvindring af chilli, de har stået i en gildesal med temp fra 2-3 til 8-10 grader hele vinteren, forleden kom jeg i tanke om at de måske skulle have været sat ind i varmere forhold samtidig med at man sår nye chilier, det er dog for sent, men nu er de kommet ind, fået lidt vand. Men jeg er lidt betænkelig, for de er fulde af banan fluer, er det et tegn på noget, udover de er skide træls? Og hvor længe skal jeg forvente at vente, før jeg skal kunne se tegn på liv?
Mvh
Johnny
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. marts 2015 kl. 8.25
Hvis du har tørstet dine chillier hele vinteren og der ikke er det mindste tegn på liv (hvilket ikke ville være sært) så ville jeg ikke forvente at kunne vække de døde planter til live. Bananfluer er i min verden tegn på råddenskab. -Hvis det altså er bananfluer, du har?
Jeg overvintrer, med held, mine chillier som var de en almindelig stueplante. Dvs så lyst som muligt, ved stuetemperatur og vand, når jorden har været tøt. De står nu og blomstrer.
Skrevet af: Johnny Jorsal, 26. marts 2015 kl. 8.31
Okay Vibeke
Jeg havde bare læst mig til at de skulle stå koldt men frostfrit, har du så klippet dem ned? For det læste jeg mig også til at man skulle.
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. marts 2015 kl. 10.17
Det er helt sikkert ikke bananfluer du har, men sørgemyg, der trives i fugtig jord.
Du skal nok ikke forvente meget liv - 2-3 grader er for koldt til chiliplanter, de skal helst ikke meget under 10 grader.
Mht. klipning, så er der lige mange forskellige holdninger til det, som der er chilidyrkere, så der gør man bare, som man synes...
Jeg overvintrer slet ikke chiliplanter mere - dels er der alt for mange, der alligevel ikke kommer, og dels er det fælt let at få slæbt bladlus indenfor, og dem gider jeg ikke slås med :)
Skrevet af: Johnny Jorsal, 26. marts 2015 kl. 10.54
Ok så er de jo nok døde, er det for sent at så chilli? Jeg ved godt de skulle være sået engang i starten af februar.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. marts 2015 kl. 11.58
Det er lidt tilfældogt om jeg klipper ned eller ikke. I år ville jeg ønske, jeg havde; vindueskarmen er ved at være for lille.
Bladlus har jeg 7-9-13 aldrig set.
Det er vel ikke for sent at så. Hvis du har dem ude til sommer, kan du jo bare stille potterne ind, når det bliver for koldt og så høste det senere.
Skrevet af: Karna Maj, 27. marts 2015 kl. 7.46
Det er lidt sent at så chili, men du kan godt nå at få modne frugter i sensommeren.
Du kan også prøv at efterlyse chiliplanter på Del Jorden - eller se om der kommer nogen, som tilbyder chiliplanter der. Næsten alle har flere i dyrkning, end de selv skal bruge.
deljorden.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Genoplivning af chilli