Forum

Hjemmelavede citrontræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Theresa B., 8. marts 2015 kl. 13.31

Jeg tog i sommers kerner fra en citron og plantede dem nogle små potter. Tre planter kom op, to overlevede og nu har jeg så to små minitræer. Den ene er 10 cm. cirka og den anden er kun halvt så stor. Hvordan kan der værre så stor forskel i størrelse?
De har intet gødning fået endnu, hvornår skal de have det? Og hvilket noget gødning?

Til sidst vil jeg gerne høre om der vil komme frugter engang? Jeg er jo ikke sikker på hvorvidt det er F1, eller OP..

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Theresa B., 8. marts 2015 kl. 13.37

Jeg dyrker desuden økologisk, så er ikke interesseret i kunstgødning. Der må da værre alternativer til citrontræ?...

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. marts 2015 kl. 16.46

Du skal slet ikke bruge gødning det første år. Senere, meget lidt speciel citrus gødning fra planteskolen. Vand helst med regnvand og meget lidt ad gangen. Der går ca. 5-7 år før der kommer frugt på citrus, alt efter art. Frugterne er ca. 10 mdr. om at modne. Der vil komme skønt duftende blomster samtidig med frugter.
Har du mulighed for at sætte dem udenfor om sommeren, har de bedst af det.
Her er nogle af mine, fra frø.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Theresa B., 8. marts 2015 kl. 16.48

Hold op de er flotte!
Er det frø du selv har taget fra en citron?

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. marts 2015 kl. 20.16

Jeps, fra frø. Den høje er ca. 8 år gammel og de små er 4 år. Der er masser af små blomster på de små planter og de dufter af Kreta, hvor jeg tog et par citroner med hjem fra.
Der er stor forskel på hvor meget saft der er i frugterne, fra den store plante. Aner ikke hvorfor.

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Theresa B., 8. marts 2015 kl. 20.18

Okay tak for svar. Findes der økologisk citrusgødning?

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. marts 2015 kl. 8.27

økologisk eller ej der findes en udmærket organisk gødning bestående af tørret kolort den har jeg gode erfaringer med

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Krüger, 10. marts 2015 kl. 22.53

Hvordan gør man? Er det bare fra en citron fra supermarkedet? Skal de ligge lidt inden de sås eller hvordan?

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Theresa B., 11. marts 2015 kl. 11.06

Jeg tog en økologisk citron jeg havde købt, tog alle kerner ud (man skal så en del, da de fleste går tabt) og lagde dem i noget vådt køkkenrulle i 30 min. Herefter såede jeg dem i krukker, tre i hver, og ventede. Der går 1 måned+ før de kommer op.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Kjeldsen, 14. april 2015 kl. 19.11

kernerne fra citronen kan bare lægges i jorden direkte efter man har taget dem ud, det er også en god ide at "vande "lidt med citronsaften, det er jo trods alt dens "mor"

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laurits Beck, 9. maj 2015 kl. 8.52

Hej

Vi har denne citronplante, som vi også har fra et frø.

Den vokser rigtig meget, men vokser mere og mere op i luften :)

Vi er ikke sikker på hvordan den skal beskæres, hvis den da skal det? Er der nogen der kan hjælpe med hvordan vi skal klippe den til?

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla O., 29. juni 2015 kl. 15.56

Jeg har selv haft et citrontræ der lignede den på billedet ovenover, sået fra frø. Den voksede lige op, og kom aldrig til at ligne skyggen af et citrontræ. Så måske er der ikke lige meget held i alle frø. :-)

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. juni 2015 kl. 21.20

Jeg har på Sardinien set hvordan man former mindre citrontræer til forsendelse rundt i Europa. Når planterne er 4-5 år gamle og bare løber opad med en stamme, kapper man planten midt over. Året efter er der en del små sideskud på stammen, og planterne bliver derved buskede.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 30. juni 2015 kl. 23.29

Hej Mogens.
Har selv prøvet det med citron og appelsin det gik godt i ca 2-3 år men så gik det ned af bakke med dem...så så jeg at de var podet på en stamme...gik på nettet og fandt ud af at de var podet på en poncirus trifoliata og skar så under podestedet den ægte vare af og fik så en anden plante ud af det som tåler ned til 20 minus har været udplantet nu i 5 år og har 7 frugter i år..har så igen været på nettet for at se hvad de så kan bruges til...de dur til syltning og juice men de skulle være meget sure men de kan det samme som alm citron så for nemhedens skyld og hårdfør heden blir det dem fremover.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. juli 2015 kl. 8.16

Hej Jenserik.
Når den har arvet evnen ned til - 20" efter Poncirus trifoliata, har den så også alle de forbaskede torne.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. juli 2015 kl. 8.24

vi havde omkring 200 frugter på vores 2 p.trifoliata - de er gode til at give citronsmag når man river skrællen - selve frugten er så tør og trævlet at den ikke kan bruges til noget

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. juli 2015 kl. 8.25

det var sidste år - jeg kan se at der er skabt mindst lige så mange i år

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. juli 2015 kl. 11.59

Sådan en må jeg da have - jeg har ofte et problem med at få brugt indmaden i citronerne, fordi jeg bruger en masse revet skal :)

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Aalborg, 16. august 2015 kl. 12.26

Jeg er blevet "tændt" på at prøve at dyrke citrontræ selv....
Jeg har læst mig til, at citrustræer skal have speciel jord, - men havd når man sår frøene, - kan man så ikke bare lægge dem i almindelig pottemuld, og når så der er gang i væksten, kan man plante i "den rigtige" jord....?

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. august 2015 kl. 21.30

Middelhavsjord og citrus gødning fra planteskolerne, er efter min mening alt for dyre.
Mine citrusplanter gror fint i ganske alm. god havejord.
Hvis du kan finde noget tørt ler (juledekoration) er det godt at smuldre det i jorden.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. august 2015 kl. 7.43

ellers ka´ du få ler her hos mig

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Aalborg, 17. august 2015 kl. 8.43

Mange tak for svar :-)
Jeg har nu lagt nogle kerner til spiring i almindelig pottemuld med film over potten som drivhus, - så nu er jeg spændt på, hvor længe der går....

Nyt svar til emnet »Hjemmelavede citrontræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hjemmelavede citrontræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider