Skrevet af: Line Nielsen, 22. februar 2015 kl. 17.26
Hejsa :) jeg har et citrustræ, dyrket af en selvstyret kerne fra en indkøbt citron, i september oktober 2011. Det har haft nogle hårde tider indimellem, da jeg har flyttet meget og dem der så har passet det har ikke altid passet det særlig godt.
Jeg er klar over træet skal være ti år før det giver frugt, men hvordan klipper jeg det så det får den pænest mulige form og så man kan kontrollere højden?
Jeg er frygteligt bange for at klippe for meget i det. Her vedlægges lidt billeder.
Skrevet af: Line Nielsen, 22. februar 2015 kl. 17.29
Et billede til
Skrevet af: Line Nielsen, 22. februar 2015 kl. 17.30
Endnu et billede
Skrevet af: Mogens; E., 22. februar 2015 kl. 17.48
Normalt går der kun 5-7 år før der kommer frugt på citron. Bladene er fint grønne så den trives.
Den skal bare have fred og ro et par år endnu før du klipper. Den har det bedst med regnvand og lidt svag gødning.
Hvis det er muligt, så sæt den udendørs når der er over 15 grader, det vil den have godt af.
Skrevet af: Henrik Vincents Fisker, 23. februar 2015 kl. 10.33
Hej Line
Når du gøder din Citrus så husk at købe special gødning, da citrus ikke tåler de almindelige gødninger, de kan købes hos de fleste havecentrer, der står på beholder at det er til Citrus og gød efter vejledning og ikke før i april.
Hvis du tør kan du tvinge blomst i planten ved at tørrer den kraftigt ud, dvs den skal være så tør at bladene hænger, det vil tvinge den til at blomstrer.
Skrevet af: James F., 23. februar 2015 kl. 12.51
Line - hvilken type jord har du dyrket din fine citron i ...?
mvh JR.
NB: Hos Bauhaus får du 1/1l. gødning for 55kr! :)
Skrevet af: Henrik Vincents Fisker, 23. februar 2015 kl. 12.56
Jordblanding til citrus skal ikke være den billig fra pindstrup.
Køb kompostjord og blad lid sand og leca nødder i.
Så får du en dejlig jord som plantens rødder kan ånde og sætte mange nye skud.
Gødning af specialgødninger må ikke fortages før planten er i fuld vækst dvs fra april.
Skrevet af: Line Nielsen, 23. februar 2015 kl. 13.19
Jeg gøder med en speciel citrusgødning, ka ik huske hva den hedder og planten er plantet i citrusjord. Jeg har leca nødder hvis I synes jeg ska prøve at plante den om? Havde overvejet at give den gødning men nu ska jeg nok vente til april :)
Skrevet af: Mogens; E., 23. februar 2015 kl. 17.38
Du behøver ikke omplante den foreløbig, da pottestørrelsen passer til kronen. Mine citrus gror i ganske alm. god havejord og trives fint. Nede sydpå gror citrus i alle typer markjord, både lerjord og sandjord. Citrusjord er for opreklameret, efter min mening.
Skrevet af: Line Nielsen, 23. februar 2015 kl. 17.55
Hehe okay Mogens E :) Det er jo super svært når man ønsker det bedste for sine planter, at vide hvad der i virkeligheden er godt nok. Har netop også siddet og læst om fredslilje, da jeg synes den ser noget slukøret ud, efter ompotning for to uger siden.
Jeg håber på at købe et sirius drivhus her i næste måned så jeg burde kunne give mit træ, fredslilje og ikke mindst mine orkideer en god start på sæsonen i år ;)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Citrustræ