Skrevet af: Anders Spælling, 12. februar 2015 kl. 21.35
Hej Havenyttere
Jeg har kastet mig ud i en masse forspiring, men hortensia-frøene volder problemer. Disse har jeg i et fugtig kaffefilter i en lufttæt pose (pustet op). De har alle fået en form for sort skimmel/svamp/mug. De har fået et skvat brintoverilte 3% med blomsterforstøveren i håb om at det kunne holde det lidt nede. Men det er måske en naturlig del af processen. Jeg havde ellers stor success med nogle Lupinfrø i kaffefilter.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. februar 2015 kl. 18.56
Hej Anders
Nu kan jeg jo ikke gætte mig til, hvordan dine Hortensiafrø ser ud, men det er da betydeligt nemmere med stiklinger, medmindre du også har prøvet at krydse nogle specielle planter.
Ingeborg
Skrevet af: Anders Spælling, 14. februar 2015 kl. 20.53
Hej Ingeborg
Jeg kan godt tage et billede eller to af frøene (og deres tilstand) hvis det hjælper? Og hvis det ikke går med frøene så kan jeg måske forsøge mig med stiklinger hvis ellers mine hortensiaer er overlevet :D
Skrevet af: Mikkel A., 14. februar 2015 kl. 21.27
Hej Anders.
Det lyder spændende med frøformering af hortensia. Jeg har selv gemt de visnede blomster fra mine men har store besværligheder med at finde frøene.
Hvis du har muligheder for at lægge billeder op ville det være perfekt.
Skrevet af: Anders Spælling, 14. februar 2015 kl. 21.31
Jeg har købt frøene :D Hvis du har problemer med at finde frøene så tror jeg ikke dine blomster har nogen da de er på størrelse med rosiner (og lidt samme udseende). Jeg prøver at få taget nogle billeder.
Skrevet af: Mikkel A., 14. februar 2015 kl. 21.36
Hejsa
De Hortensia jeg har er de helt almindelige Bilka har på tilbud lige nu til 45 kr, dem man oftest ser i rød og blå.
Du må gerne lægge et par billeder op, det er altid spændende!
Skrevet af: Anders Spælling, 15. februar 2015 kl. 9.21
Frøene ser ud som på billedet. Jeg har umiddelbart ikke de store forventninger til at de bliver til noget :D
Skrevet af: Mikkel A., 15. februar 2015 kl. 9.37
Hejsa
Har du et link til planten hvor frøene er taget fra eller en i samme familie?
Har ingen erfaring med det desværre, men du må gerne give lyd hvis det lykkedes.
Skrevet af: Anders Spælling, 15. februar 2015 kl. 9.45
De er købt på eBay af nogle kinesere.
Skrevet af: Tom Andersen, 15. februar 2015 kl. 10.45
Hvor spørger du ikke kineserne?
Skrevet af: Henry G., 15. februar 2015 kl. 10.59
Hej Anders du kan måske blive lidt klogere på hortensia, når du søger i: HaveABC.dk Der læste jeg at Hortensia næsten aldrig producerer frø. Henry G.
Skrevet af: Anders Spælling, 15. februar 2015 kl. 11.16
Det kan være de har solgt mig rosiner :D
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. februar 2015 kl. 10.22
Man kan godt frøformere hortensia, men det skal være de botaniske typer. Hyd.heteromalla er lette at så, men frøet er som støv, så det er svært ikke at så for tæt. Pludselig har man 1ooo prikleplanter.
Navnesorter stikker man let. De fleste er sterile og sætter ikke frø.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2015 kl. 10.41
Bare man havde en frø database , hvor det var mulig at slå op og se hvordan frøene så ud hos de forskellige arter . Så viste man hvad man stod med i hånden .
Skrevet af: Tom Andersen, 17. februar 2015 kl. 18.04
Søren, kender du denne:
www.theseedsite.co.uk/
PS
Har du erfaring med stokroser i våd jord som modtræk mod rust?
Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2015 kl. 18.57
Nej, desværre Tom.
Skrevet af: Tom Andersen, 17. februar 2015 kl. 19.19
Øv, kendte du databasen?
Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2015 kl. 20.42
Nej jeg kender den ikke. Men den ser ud til at være god .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Forspiring af Hortensia