Forum

Forspiring af Chilli.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 8. februar 2015 kl. 16.13

Jeg såede 9 chillifrø af 3 sorter i 5 cm. potter for 6 dage siden.
De har stået på en radiator med en papkasse over for at holde mørke og ca. 28 g.
Halvdelen titter allerede fremme over jorden.
Jeg vil flytte dem op i vindueskarmen, hvor de vil stå i en temp. ca. 20 g. 10 cm. under en lampe med et 11w kompaktrør.
Men hvornår kan jeg flytte dem ud af rugekassen? Når man kan se kimbladene? Jeg har flyttet en op under lampen. Den er ca. 2 cm. og har udviklet kimblade. Den ser ud til at trives. Men er det for tidligt? Hvis jeg lader dem blive i mørket/varmen bliver de måske for høje. Er de 20 g. ideelt for videre udvikling?
På forhånd tak.
Ole K.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. februar 2015 kl. 17.51

Ja - 20 grader er fint, og det gør ikke noget, hvis det er køligere om natten.

Jeg flytter mine væk fra varmen, så snart jeg kan se dem - det giver pænere planter.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 8. februar 2015 kl. 18.55

Så siger jeg tak for det, og ser hvordan det spænder af.
Jeg har rigeligt med frø, hvis det går helt galt.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. februar 2015 kl. 20.02

Altid godt at have noget i baghånden :)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 12. marts 2015 kl. 16.01

Hej.
De chillifrø jeg såede d. 2. feb. er nu 10-12 cm. høje og virker til at være robuste.
De 9 planter som er Golden Cayenne, Pinoccios Nose og Numex Twilight har jeg lige ompottet til 12 cm. potter.
Min kontorlampe med kompakt dagslysrør lyser 18 timer i døgnet. Mit problem er, at jo større planterne bliver jo mere må jeg hæve lampen for at få dækket alle 9.
Om lampen kan klare det indtil de skal i kolonihaven er nok usikkert, men hvad er symptomerne ved for lidt lys?
Jeg har mulighed for at flytte dem fra østvindue til vest om eftermiddagen. Er det en god ide?
Venlig hilsen
Ole K.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. marts 2015 kl. 17.15

Hvis de bliver lange og ranglede, mangler de lys. Men jeg vil tro, at det kan fungere, når der både er lys ude fra og fra lampen, selv om det ikke er den mest effektive vækstlampe :)

De ser fine ud nu, så mon ikke det vil blive ved med at fungere?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 14. marts 2015 kl. 12.13

Hej Anja og tak for kommentarer.
Du har helt sikkert ret i din bemærkning til mit vækstlys.
Planterne er faktisk allerede lidt høje og måske også lidt lyse i farven. Der er dog blomst i 3 Golden Cayenne.
Jeg har bare ikke råd til de dyre lysarrangementer der vel nok skal til, for at det bliver rigtig godt.
Er det muligt at købe en brugbar led pære der kan dække min vindueskarm på 1.20 m.?
Jeg satser på at beholde et par stykker hjemme og resten i kolonihaven i en lukket, solrig terasse og evt. ude.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 14. marts 2015 kl. 13.44

Jeg mente: en brugbar pære til max. kr. 150,-?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. marts 2015 kl. 15.42

Du bør sætte lampen tættere på planterne.
Hvis du ikke har mere lys, kan du sænke temperaturen - så bliver de heller ikke ranglede, men vokser langsommere.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsa Kristiansen, 14. marts 2015 kl. 17.30

Tak for det råd Lars.
Jeg villle gerne gøre begge dele, men hvis jeg sænker lampen yderligere, får de yderste planter intet kunstlys.
Så jeg prøver at sætte radiatoren på 0.
I forvejen var temp. kl. 17.15 kun 13 gr. Så jeg må nok holde øje.
Vores ejd. er orienteret Ø.-V. Så når vejret arter sig, kan de få sol, undtaget de timer solen bruger for at komme over huset.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. marts 2015 kl. 18.35

13 grader er lige lidt nok :)

Jeg synes ikke, at du behøver tænke på kunstlys nu - solen er ret effektiv, så de bør få lys nok, hvis du orker at flytte dem frem og tilbage.

Nyt svar til emnet »Forspiring af Chilli.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Forspiring af Chilli.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider