Forum

Stuepalme med lange bladløse grene

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hansen, 8. februar 2015 kl. 12.33

Jeg har i mange år haft denne stueplante, men dens grene er nu ved at være meget lange, tynde og bladløse.

Den ryger ikke i skraldespanden, for der er masser af liv i den, men jeg tænker på at beskære grenene i håb om at den får mulighede for at "starte på en frisk".

Men jeg er ikke sikker på om planten kan tåle det?
Vil der vokse nye grene med blade ud, hvis jeg skærer dem af nede ved stammen?

Gode råd og forslag er meget velkomne - det skal nok siges, at jeg ved ikke meget om planter..

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. februar 2015 kl. 12.48

Hvis du givet den noget mere gødning og noget mere lys vil skydene blive kraftigere . Jeg vil derfor forslå dig at klippe den tilbage og evt give den noget nyt jord. (Det skader ikke) og så mere lys .
Du har med andre ord pint den , så den har kørt på reserverne .

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2015 kl. 14.02

Det er en dracena-art og de har det med at tabe de nederste blade over tid og blive til nogen lange kedelige pinde med en "dusk" forenden.

De kræver ret meget lys, samtidig med at de bliver ret høje, så de vokser med tiden ud af vindueskarmen. (Også de, der sælges som "Yucca"- den ægte Yucca har spidse noget smallere og mere blågrønne blade.

Jeg vil tro, du kan skære 1-2 af "grenene" tilbage til lige over deres afgrening fra stammen. Hvis du klipper det nedereste af, så der er 10-15 tilbage, vil jeg tro, du kan prøve at formere dem som stiklinger- på basis af: Lykkes det er det godt, hvis ikke er der ikke sket nogen videre skade. ;-)

Jeg har dog ikke selv prøvet, da mine draecena alle blev store og flotte, og for høje, hvoefter de på gulvet blev vantrevne. Har man en glasdør/vinduer der når langt nok ned, vil projektet nok være vellykket. Som antydet, har jeg dem ikke mere, men generelt er de nemme og taknemmelige at have. Bare de får nok lys. Derimod kræver de ikke meget vand.

Mvh
Tine

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hansen, 8. februar 2015 kl. 14.06

Hej og tak for svaret.

Det lyder helt rigtigt med gødning og ny jord. Men hvad mener du med at "klippe den tilbage"?

Eller spurgt på en anden måde:
Hvor på planten er det bedst at klippe?
Og hvor mange grene tør jeg klippe af uden at planten dør?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2015 kl. 14.07

Også hedder den draecena. Og der er faldet "cm" ud i længden på de mulige stiklinger. Jeg mente: Det, du evt klipper af, kan du skære lidt kortere og forsøgsvis lave stiklinger af.

Mvh
Tine

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hansen, 8. februar 2015 kl. 14.11

Hej Tine og tak for dit svar.

Planten har stået i et vindue med meget stærk sollys - jeg tror jeg vil flytte den et lidt mørkere sted, når det begynder at blive varmt igen.

Det er lidt svært at se på fotoet, men der 3 grene på stammen - så hvis jeg klipper de 2 længste af, vil der vokse nye skud ud?

Eller måske er det kun den sidste gren der stadig vil vokse?

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2015 kl. 14.14

Prøv at klippe en til to grene af, der hvor de forgrener sig fra stammen. En fem ti cm fx fra forgreningen. Klippe= med en skarp grensaks- eller dito saks i mangel af bedre. (Hvis saks, husk at afvaske den- og pas lidt på, saften kan muligvis være ubehagelig ved hudkontakt).

Mvh
Tine

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. februar 2015 kl. 14.30

Normalt kan Draëcena godt lide meget lys, omend de ikke nyder at stå helt solstegt. Som det er nu- hvor der kommer meget lidt lys ind, gør det ikke noget, at den står fx stik syd. Nyvækst generes dels af roden, dels fra den energi bladene fremstiller, så at stille den mørkt- er en dårlig idé.

Jeg kunne ikke rigtigt se på billedet, hvor mange grene, din plante har. Prøv at klippe en af først- og se om den skyder. Det burde den! Men, der er ingen grund til at klippe planten "skaldet"- før du ved det. Deuden er det bedst at beskære med måde, så der er blade nok tilbage.

Fra ca. marts kan de være godt at tilføre flydende gødning i vandingsvandet. Draëcena kan ikke lide at soppe, så jorden skal være let fugtig ved vanding, derefter må den gerne tørre ud. om sommeren kan man vande en gang om ugen højst.
I underskålen- og vand, der ikke er trukket op efter ½ time hældes bort.

Mvh Tine

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hansen, 8. februar 2015 kl. 15.33

Ok Tina! Jeg føler mig nu bedre klædt på vidensmæssigt, og vil klippe en af de lange grene af omring 5 - 10 cm fra stammen.

Går det fint for planten, og skyder den igen, vil jeg senere klippe den anden lange gren af også.

Vil desuden give ny jord som foreslået af Søren.

Tak for svarene

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. februar 2015 kl. 18.08

Hej Kenneth klip din plante ca. 2 - 3 cm. under den nuværende forgrening, d.v.s. så der kun er én stamme, der så vil komme med flere toppe senere, derefter vil det være en god idé, at give planten nyt jord. De tre afskårne toppe kan du skære (med en skarp kniv) i en længde af 15 - 18 cm og sætte i en mørk vase eller krukke/dåse med min. 10 cm vand, der skal fornyes jævnligt, efter ca. en måned har du tre nye planter. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Stuepalme med lange bladløse grene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Stuepalme med lange bladløse grene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider