Forum

Kaktus hjælp!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Pedersen, 4. september 2014 kl. 16.46

Hej!

Jeg har været så heldig at overtage sådan en super flot kaktus her:

photos-c.ak.instagram.com/hphotos-ak-xaf1/10616995_835561283135818_1276942042_n.jpg

Men jeg ved desværre intet om kaktusser. Da jeg har fået af vide at sådan en krabat er en smule dyr, må jeg hellere gøre mit bedste.

Først og fremmest håbede jeg der var nogen derude der kunne fortælle mig hvilken art den er? - jeg har forsøgt at søge på nettet men uden held.

Og dernæst, hvordan skal jeg pleje den stakkels plante?

- Skal den have direkte sollys?
- Hvor ofte skal den vandes?
- Den pigge nederst på den ene side er meget mørke/sorte, er det normalt?
- Den er ulden og lodden på toppen, er det normalt?

Jeg håber nogen kan gøre mig klogere på denne fantastiske kæmpe kaktus!

Mvh.

Jesper

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. september 2014 kl. 20.14

Hej Jesper .
Prøv og skriv til Dansk kaktus selskab, måske kan de hjælpe dig med et svar. Jeg har set et der ligger den du har på en planteskole og ved at de er dyre. Derfor er det vigtig at du får den rette vejledning .
Hilsen Søren .

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. september 2014 kl. 22.58

Det er en echinocactus grusonii , også kaldet med et glimt i øjet svigermors stol , eller på engelsk mother in law cushion,
den kræver fuld sol og masser af varme, vand hver 7-12 dag om sommeren alt efter vejret , om vinteren køligt ( ca 10 gr. C.) og ingen vand fra oktober til april , den trænger til en størrer potte , dyrkers bedst i en grus/ jord blanding med leca ærter i .
De er nu ikke særligt dyre koster ca 50 kr. så for nylig at lidl solgte dem for 39 kr.
Denne kaktus blomster kun i habitat .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Pedersen, 5. september 2014 kl. 9.58

Hej!

Mange tak! - Jeg tror prisen blev afspejlet i at den var kæmpestor, men hvad ved jeg :)

Grus/jord blanding med Leca Ærter. er der en "opskrift" man kan følge? - bare sådan i hvilke forhold man skal blande det :)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. september 2014 kl. 15.08

Standard kaktus jordblanding: 1 del havejord 1 del plantesækjord/pottemuld 1 del groft grus + lecaærter , gødes om sommeren med flydende blomster gødning halv styrke.
Det er en pæn stor kaktus , den ville nok ikke fås for 50 kr. men kineserne laver dem i stort antal og det samme gør man på de Canariske øer, derfor de lave priser.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. september 2014 kl. 17.28

Tror det er den, de i Botanisk Have i kBh kalder Svigermors Marokkopude?

Nyt svar til emnet »Kaktus hjælp!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Kaktus hjælp!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider