Skrevet af: Per Møller, 24. august 2014 kl. 11.31
Hej,
Vi har denne kaktus i vores udestue, som er vokset til dobbelt størrelse i år, så den må jo stå godt. Men hvad skal jeg gøre nu,- den er nærmest blevet for tung til sig selv, skal man beskære, potte om eller støtte den? Da den var mindre stod planten nærmest lodret, men nu vælter den ud til siderne.
På forhånd tak
Per
Skrevet af: Lis P., 24. august 2014 kl. 11.35
Per jeg ville nok tage en større potte og plante den noget dybere så de 3 skud som går ud fra kaktussen kommer noget længere ned,
jeg ville absolut ikke skære i den det ville være synd
Skrevet af: Per Møller, 24. august 2014 kl. 11.44
Tak Lis, det vil jeg prøve.
Var dog i tvivl om ikke den så ville rådne i jordoverfladen.
Per
Skrevet af: Lis P., 24. august 2014 kl. 11.56
Per kaktus skal altid holdes til den tørre side, du skal huske at blande sand og grus i den jord du potter den om i, jeg gør ofte sådan med mine kaktus,
Skrevet af: Per Møller, 24. august 2014 kl. 12.19
Ok, det vil jeg gøre.
Tak
Skrevet af: Svend Høst, 24. august 2014 kl. 12.22
Ja den trænger til en meget størrer potte , det er en opuntia , men det er svært at sige hvilken , mange opuntia kan godt dyrkes på friland her i dk , tåler ned til minus 25 C.
Bland havejord , pottemuld og groft grus sammen med lecaærter , undgå strandsand brug kvartssand.
Stilles koldt og lyst om vinteren og tørt fra oktober til marts og den vil blomster frodigt til sommer.
Hvis du beskærer den så kan du bruge "bladene" som stiklinger , de slår villigt rødder.
Skrevet af: Per Møller, 24. august 2014 kl. 12.38
Mange tak for svar, Svend.
Jeg kaster mig over det i dag.
Per
Skrevet af: Per Møller, 24. august 2014 kl. 14.02
Så fik kaktussen ny bolig med nystjålet sand fra naboens indkørsel, priklejord, leca og havejord :)
Skrevet af: Per Møller, 24. august 2014 kl. 14.03
Jeg kunne ikke rigtigt rette den op uden at knække, så nu må vi se hvordan den arter sig.
Skrevet af: Svend Høst, 24. august 2014 kl. 14.16
Den har bedst at stå ude i sommerhalvåret , den får alt for lidt lys indendøre og bliver let ranglet.
Skrevet af: Per Møller, 24. august 2014 kl. 14.24
Tak for råd,- så må den ud.
Skrevet af: Lis P., 24. august 2014 kl. 16.55
ja men du skal placere den lidt så den ikke får alt for megen regn,
jeg har mine kaktus til stå under et udhæng, her får de lidt regn ind imellem
Skrevet af: Per Møller, 24. august 2014 kl. 19.25
Det vil jeg gøre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Kaktus, beskæres eller plantes om?