Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 18. august 2014 kl. 15.59
Jeg mangler et råd om hvodan jeg erfarer at grøn peber er moden til høstning.
Skrevet af: Henry G., 18. august 2014 kl. 16.07
Hej Nina når du synes de er store nok. Tager du dem i den størrelse de har nu, bliver der mere kraft til de kommende frugter. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 18. august 2014 kl. 22.44
Tak. Det er da til at forstå og huske.
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. august 2014 kl. 23.58
Men moden er den ikke, før den bliver rød :)
Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 19. august 2014 kl. 7.40
Står du med EN rød peber i din hånd? Hvis det er sandt så har jeg aldrig set så stor en peberfrugts før.
Hvis jeg forstår ret, betyder det så at mine grønne peberfrugter, selvom der stod at de var grønne på frøposen, vil ende med at blive røde?
Jeg har aldrig prøvet at dyrke peberfrugter før men er blevet glad for det. Tilfældet ville at der på PØ's årlige landsmøde, i år på Samsø,var en kasse med helt ordinære frø til gratis aftagning og her snuppede jeg så lige en pose.
Skrevet af: Henry G., 19. august 2014 kl. 10.05
Hej Anja når jeg vil have røde peberfrugter tager jeg frø af de røde frugter, når de skal være gule, tager jeg IKKE frø af de røde men af gule frugter, og når jeg vil have grønne kan du sikkert forstå at jeg tager fra den grønne peber, hvis det er vilkårligt hvilken farve en peberfrugt kan få når den er moden, behøver man jo ikke at vælge mellem de tre farver. Henry G.
Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2014 kl. 16.05
Nini, prøv at læse dette:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/4856.html
Nu kan det jo godt være, at du kan lide smagen af en umoden og grøn peberfrugt (ligesom min kone) og så er dét jo det korrekte høsttidspunkt for dig :-) Jeg er selv en sukkergris og foretrækker en helt sød (= rød eller måske gul) peberfrugt.
Henry, findes der en peberfrugt, som ved modenhed er grøn og ikke efterfølgende får anden farve?
Hvilken sort er det?
Og er der nogen her som kender ideelt høsttidspunkt og farve på "sweet banana", hvis man vil have så meget "sweetness" som muligt ? De er pt. "gullige" og smager absolut ikke sweet !
Skrevet af: Henry G., 19. august 2014 kl. 18.32
Hej Tom jeg svarede Nini på hendes spørgsmål og det viste foto viser tydeligt at det er de såkaldte spansk peber, der så vidt jeg ved kun findes i farverne grøn, gul og rød, derimod findes der mange farver i sorterne Chilli - Cayenne eller Paprika bl. a. orange, brun, violet m. m. Henry G.
Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2014 kl. 18.44
Henry, den er jeg med på, men...
Findes der en "spansk peber" (det er samme familie det hele), som er grøn ved fuldmodenhed?
Du nævner, at du tager frø af en grøn peber, når frugten er grøn. Jeg er så uvidende om peberfrugt, at jeg ville tro, at frø fra en grøn peber, taget mens frugten rent faktisk var grøn, ville have en lausig spiring. Der har du jo en anden erfaring kan jeg forstå og så var det, at jeg tænkte: Findes der rent faktisk en "spansk peber", hvor frugten er grøn, kun grøn og ikke andet end grøn?
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2014 kl. 0.00
Nej - det gør der ikke. En grøn snackpeber er umoden.
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2014 kl. 0.00
Og Sweet Banana modner også til rød, Tom :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2014 kl. 0.07
Nini - det er en tomat på 1,555 kg jeg står med på billedet :)
Og her lidt friskplukkede pebre fra drivhuset - næsten helt modne:
Skrevet af: Tom Andersen, 20. august 2014 kl. 6.48
@Anja
Så kan det være, at jeg ikke har været helt afsporet :-D - har altid haft opfattelsen af, at en grønfarvet peberfrugt blot er høstet umoden og ville have fået en anden farve ved modenhed. Derfor kan det jo godt være, at frøene, eller nogen af dem, er modne/ spiredygtige, som Henry har erfaret.
Jeg aner lidt farveskifte på mine sweet banana nu - de får lov at hænge på til mest mulig modenhed. Skal også høste frø, så det kan afklares om jeg har fat i en hybrid eller ej - den har sat rigtig mange frugter af pæn størrelse.
Skrevet af: Anja Egeriis, 20. august 2014 kl. 6.57
Måske kan man være heldig, at at et par frø vil spire. Jeg har aldrig prøvet, og det er jo heller ingen grund til det, da de andre jo er grønne undervejs.
Har du prøvet at google dig frem til , om Sweet Banana er F1?
Skrevet af: Tom Andersen, 20. august 2014 kl. 18.54
@Anja
Jo, jeg har søgt på nettet, men fundet påstande om både det ene og det andet, så nu må jeg afprøve, hvis ellers høsten gør det umagen værd :)
Flotte frugter du har høstet..
Skrevet af: Henry G., 21. august 2014 kl. 19.04
Hej Tom når jeg af og til køber f. eks. 3 stk. peber, er der ofte én af hver af de tre farver grøn, gul og rød i en pakke, jeg tager frø af den grønne, og frugterne bliver grønne, skifter altså ikke farve, hvordan skulle den også vide om jeg ønsker røde eller gule frugter, jeg tror ikke på at farven først er grøn så gul og derefter rød. Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. august 2014 kl. 20.10
Det kan godt være, at du ikke tror på det - men der findes ikke en peberfrugt, der modner til grøn. Der findes en chili eller to - men ingen peberfrugter...
Og de er alle grønne undervejs, inden de skifter til gul, orange eller rød :)
De skifter ikke fra grøn til gul til rød - de skifter fra grøn og direkte over i slutfarven.
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. august 2014 kl. 20.38
Skrevet af: Tom Andersen, 21. august 2014 kl. 20.50
@Henry
Ja, de bakker kender jeg godt - konen tager den grønne og jegden røde og siden deler vi den gule :)
Jeg har netop nu for første gang en sød peber (sweet banana) og jeg kan se, at den gør lidt det samme: Først er den limegrøn (umoden) og går nu nærmest direkte over i rød.
Den alm. "spanske peber" har jeg tidligere dyrket og den er grøn (og besk) som umoden og skifter til rød - det tror jeg, at du kan være ret sikker på, mens jeg ikke selv har dyrket den gule og derfor ikke med sikkerhed ved om den starter som grøn. Det mener jeg dog...
Tilbage til den berømte "trepak" i supermarkedet med grøn, gul og rød peber: Der må være tale om to sorter, en gul og en rød, hvor den grønne så blot er en rød eller gul, som er høstet umoden.
PS
Det er nu noget siden, at vi valgte de fra Spanien importerede fra p.g.a. de tvivlsomme produktionsmetoder.
Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 9. september 2014 kl. 10.57
Så nu er mine grønne pebre snart helt røde. Jeg glæder mig til at spise dem.
Det var nu godt at de blev røde selvom der stod grønne pebre på frøposen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvornår er grøn peber moden?