Skrevet af: Esben Wibe Nielsen, 26. juni 2014 kl. 14.47
Goddag.
Min kone og jeg har nogle chilier (3) i en potte (sådan ca. 0,5 m høj).
Vi har snakket om hvordan man kan få mere jord til chilierne, hvor jeg er tilhænger af at ganske enkelt bare hælde mere jord oven i potten, hun mener at vi skal tage dem op og hælde jord "under" hvor planterne er nu. Hvem af os har ret? Bemærk at chiliernes rødder er solidt sammenfiltret.
Dernæst har vi overvejet om vi skal smide en regnorm ned til dem? Chilierne har alle sammen sat blomster og nogen af dem har smidt blomsterne igen. Dermed ligger der jo nogle dejlige blade i bunden af potten, og i mit hovede giver det dermed perfekt mening at smide en regnorm deri, for at få "genbrugt" bladene.
Jeg ville forøvrigt også mene at hvis vi smider en regnorm i, vil rødderne kunne sprede sig mere (også opad)(via regnormens gange), og dermed ville det give god mening at smide mere jord i, og dernæst en regnorm.
3.
2.
1.
Diskutér!
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juni 2014 kl. 21.17
Det lyder som en stor potte - så behøver I gøre noget overhovedet?
Skrevet af: Willy N, 26. juni 2014 kl. 21.51
Står planten indenfor, er det ikke anbefalelsesværdigt at etablerer en biotop med større forrådnelse, orme og bakterier.
At holde orm i en potte er sikkert som at have husdyr.
De skal fodres og plejes. Men jeg har dog ikke selv prøvet.
Rødder har det ikke med at vokse opad.
Dér er det ikke så meget at hente.
Første sted der bliver tørt, er i det øverste jordlag og sidste sted er i bunden af potten.
Jord øverst hjælper kun minimalt.
Men en fornyelse af det øverste lag jord, til rødderne begynder, kan gøre potten pænere at se på og kan også have en hvis gavnlig effekt, når kalk m.m. fra vandingerne fjernes fra overfladen.
Men for gavne planten, så skal den op og have noget jord i bunden.
Skrevet af: Pia Nielsen, 26. juni 2014 kl. 22.35
Ormen krepere sikkert ret hurtigt når den får hældt næring i hovedet igen og igen. Hvorfor mere jord hvis de tre planter trives godt. Jord er vel dybest set kun en måde at fastholde planten på.
Skrevet af: Willy N, 26. juni 2014 kl. 22.51
@Pia
... og - ikke mindst - vandet.
En passende mængde jord medvirker til, at man ikke skal stå og hælde vand på potten hele dagen.
Skrevet af: Pia Nielsen, 26. juni 2014 kl. 23.01
Ja ja det er også noget andet.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. juni 2014 kl. 7.40
Jorden er jo grundlaget for al dyrkning - underlig holdning, at den bare er uvæsentlig?
Men for at komme tilbage til mit tidligere svar - kan I ikke fortælle lidt mere om, hvordan de står i potten? Hvis de står i en lille smule jord et stykke nede i potten, vil det helt klart være bedst at løfte det hele op og fylde jord på nedefra. Chiliplanter kan godt sætte nye rødder op af stammen, hvis den dækkes med jord, men hvis det er halvvoksne planter, gør de det stort set ikke.
Måske et billede? Det vil køre det lettere at hjælpe :)
Skrevet af: Pia Nielsen, 27. juni 2014 kl. 13.59
Ja det er nu ikke min holdning. Det har jeg nu blot læst mig til i diverse bøger om jord og planter m.m.
Skrevet af: Pia Nielsen, 27. juni 2014 kl. 14.03
Hov der var jeg lige hurtig nok. Selvfølgelig skal de have et eller andet som rødderne kan trives i men det kan ligeså godt være halm som vat m.m.
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. juni 2014 kl. 14.19
Man kan dyrke i mange ting - men jorden er en en ret væsentlig ingrediens, hvis man tænker økologi som en helhedsløsning.
Der fodrer man ikke planterne, men sørger for, at en god og levende jord kan fodre dem - det var lige den meget korte version :) Der kan læses meget mere om det her på havenyt, hvis man er interesseret i det...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Chili + regnorm + mere jord!