Skrevet af: Sanne Gad, 31. maj 2014 kl. 1.59
Jeg har et lille kaffetræ, som i et halvt års tid har boet i vindueskarmen. Synes ikke, det rigtig trivedes, så da det blev rigtig forår, satte jeg det ud på terrassen. Desværre har det bestemt ikke hjulpet. Der er brune bladspidser, og de nye skud er ligesom for lyse... Jeg er i tvivl - mangler den gødning, eller har den fået for meget.. Får den for meget lys eller for lidt?
Håber, nogen kan hjælpe med råd.
Skrevet af: Helene Nielsen, 3. juni 2014 kl. 15.35
Hej Sanne.
Du må endelig ikke lade dit kaffetræ stå i vindueskarmen hele året, og slet ikke hvis de udsættes for direkte sol.
Hovedreglerne for et godt kaffetræ:
Vinter - stil det lyst.
Sommer - stil det i halvskygge. Det tåler udeophold sommer, men tag ingen chancer. Mine kommer aldrig ud.
Det er vigtigere at det får varme end direkte lys - stil det derfor ikke ved terassedøre, vinduer hvor der luftes ud, e.l., men hellere i en krog.
I blomstringen er det især vigtigt! Her bør temperaturen ikke komme under ca. 20c.
Potten skal være større end hvad vi ville tænke ved en "normal stueplante" og så masser næring.
Nu kender jeg ikke dit sort, men du skal sikkert bestøve det kunstigt.
Vand det meget lidt efterår og vinter, og begynd så med mere vand og gødning igen fra feb-mar.- gerne også en omplantning.
Held og lykke :-)
Skrevet af: Sanne Gad, 5. juni 2014 kl. 23.09
Hej Helene.
tusind tak for svar om kaffetræ. Jeg må tilstå, at jeg ikke på forhånd kendte til kaffetræ, da jeg købte den som en lille stueplante i Brugsen. Syntes den var fin og anderledes. Tænkte i min naivitet, at en kaffeplante måtte komme fra et klima med mest mulig sol og varme, så det var så fint med dit indlæg, der har gjort mig meget klogere... Nu er den inden døre i et øst-vindue, hvor et stort træ udenfor sørger for tilpas skygge. Min lille kaffeplante har det allerede lidt bedre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Kaffetræ søger hjælp