Forum

Jordbærfrø spiretid

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 16. april 2014 kl. 16.42

Jeg har prøvet at købe 3 poser af Bjarnes jordbærfrø, i det håb om at var meget nemmere end at lave stiklinger, jeg såede dem så i små jiffy Potter for 8 dage siden, og håber nu at blive den lykkelige ejer af 160 små jordbærplanter jeg kan nyde godt af til næste år, i min termologi burde de første titte op nu, men ikke en eneste er i sigte, hvad er spiretiden for sådan nogle gudeplanter ?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. april 2014 kl. 18.49

Jeg såede jordbær sidste år. De blev først lagt i en lille lynlåspose med fugtig jord i køleskabet i en måneds tid.
Så spirede stort set alle frø - det har de også gjort i år efter samme metode. Så blev de sat i såjord.
De nåede ikke at give bær sidste år, men jeg fik nok også plantet dem om for sent.
Mine frø var fra Amazon.com, sorten er mara de bois, men det burde ikke gøre en forskel.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 16. april 2014 kl. 23.53

Mener du at jeg med fordel kan sætte mine frø i køleskabet, lige nu står de bare i jiffy potterene i en bakke på noget gulvvarme, Bakken har så en klar pose over der er et par huller i. og det har da fungeret med en del i år. Jeg må dog også indrømme at der er noget der ikke er kommet, det er bare sjovt, hvis der er noget der ikke kommer, så er det det hele af den sort. Eksempelvis fik jeg både en mix tomat og en mix chille med 5 slags af hver sort, og i begge tilfælde kom 3 af sorterne på stort set alle frø, mens 2 af sorterne slet ikke kom, jeg forstår det ikke.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. april 2014 kl. 3.16

Tomat og chili er tropiske planter, så de kræver ikke kulde for at spire.
Prøv at sætte jordbærrene i køleskabet (eller et andet sted ved ca. Fem grader, koldt og mørkt), og se om der ikke spirer nogle flere.

Søg evt. På ordet kuldekimere i søgefeltet.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. april 2014 kl. 7.31

m.youtube.com/watch?v=Mx7JNp_8JZs

Hun spirer uden kulde, men dog i lynlåspose.

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 17. april 2014 kl. 8.38

Jeg kan se at de fleste forventer 2-3 ugers spiretid, så jeg børmåske bare vente lidt endnu

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 11. maj 2014 kl. 18.53

Nå jordbær frø har jeg åbenbart ikke held med, jeg købte 3 nye poser, halverede sirligt en stak Jiffy potter, og fik lagt et enkelt frø på toppen af hver enkelt potte, lagde dem i en beholder med en lille åbning, men der kommer ingen jordbær planter, jeg fatter nada.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. maj 2014 kl. 19.16

Men fulgte du anvisningen om at lægge dem på køl i ca. 1 måned i en pose med fugtig spagnum?

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 12. maj 2014 kl. 5.44

Hej Freya
Nej jeg tror jeg i skyndingen fik blandet dit tidligere svar sammen, det var jo Chilli og Tomat du skrev ikke krævede kulde for at spire, kan jeg bare sætte bakken med Jiffy potter i køleskabet? og en anden ting, er jeg ved at være for sent ude - hvornår sår man normalt jordbær. Også lige lidt mere generelt, hvis man køber frø der skal have kulde, er de så ikke forbehandlet med kulde når man får dem, jeg tænker bare - hvordan skal jeg vide om de har brug for en kuldeperiode?

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 12. maj 2014 kl. 8.37

Frøene er ikke udsat for kulde, når du modtager dem. Det skal gøres lige inden de spirer, da det bryder frøhvilen.

Som udgangspunkt: tropiske planter skal ikke have frost for at spire. Fx tomater og chili.

Men mange stauder skal. Og ellers så slår man de enkelte frø op på nettet. Albinus Frø er fx meget omhyggelige med at skrive, hvordan og hvornår frøene skal sås. Ellers skriver man navnet i søgefeltet her på havenyt.

Der er lidt om spiretider for grønsager her: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/338.html

Tror, chancerne for dine jordbær er forbi. Men du kan evt hælde dem ud i en større potte eller på et jordstykke, og se, om de kommer. Måske næste år?
Du kan da også prøve at stille potterne i køleskabet i en måned (fugtig jord og med en plastpose over). Måske rådner de - måske går det godt?
Og ellers så køb nogle nye frø, og prøv min metode til næste år.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 12. maj 2014 kl. 9.57

okay, tak skal du have

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. maj 2014 kl. 21.00

Jeg opbevarer mine frø i køleskabet.

Nogen planters frø skal ikke stratificeres, men min erfaring er- at en god del holder sig bedre som frø- er mere spirevillige, hvis de er opbevaret koldt.

Jordbær er som persille- længe om at spire. 6-7 uger. Og rosenfrø, skal også helst en tur i grus/kulde.

Mvh
Tine

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 13. maj 2014 kl. 7.53

Tak for svarene, jeg har nu sat hele bakken med Jiffy potter i køleskabet, så kommer de ud igen om en måneds tid også må vi se om det hjalp.
Freya, planen var ikke at jeg skulle have noget ud af dem i år, det har hele tiden været med hensigt til næste års høst, jeg har masser af jordbær i år, ½ delen kører bare på 3-4 sæson, og derfor tænkte jeg at det kunne være sjovt og nemt hvis man wupti selv lige kunne lave 150 planter i stedet for stiklingeformering, jeg har lige plantet 170 stokroser ud, og det gik nemt. Men hvor lang tid går der egentlig fra jordbær spirer til der kan høstes, jeg mener hvornår sår man normalt vis for at få jordbær om sommeren

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. maj 2014 kl. 9.52

Der er nogle, der sår om foråret, og (måske) kan høste nogle få bær i sensommeren.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Nielsen, 14. april 2016 kl. 15.18

Jeg har købt 3 forskellige slags jordbærfrø på ebay, og de har alle været en tur i køleren, og nogle spirer og andre ikke endnu.

Jeg flyttede nogle af spirene over i en æggebakke, men de døde for mig, men nok mest pga, at æggebakken sugede alt væsken så de døde nok af tørst.

Dem der nu er spiret, kan jeg sætte dem i et mini drivhus og få dem til at blive større?

de står i så/priklejord i en plastikbakke i en frostpose med huller i lige nu.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hansen, 18. maj 2020 kl. 11.16

jeg har sået mine jordbærfrø i en lille såkasse med låg og sat dem mørkt og ca. 15-18 gr.,efter 14 dage er de nu begyndt at spire,det er første jeg jeg prøver at så jordbærfrø,så jeg er spændt på hvordan det går :)

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hansen, 18. maj 2020 kl. 11.16

jeg har sået mine jordbærfrø i en lille såkasse med låg og sat dem mørkt og ca. 15-18 gr.,efter 14 dage er de nu begyndt at spire,det er første jeg jeg prøver at så jordbærfrø,så jeg er spændt på hvordan det går :)

17 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.15

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Jordbærfrø spiretid«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Jordbærfrø spiretid

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider