Forum

Økologisk jord vs almindelig

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kevan V., 17. januar 2014 kl. 7.55

Er der nogen der kender den egentlige forskel på de forskellige jordtyper som man kan købe. Jeg er klar over at der selvfølgelig er forskelligt indhold af spagnum, sand, ler osv. men jeg tænker mere på kemikalier og andet potentielt skadeligt.

Jeg dyrker krydderurter både indenfor og på en overdækket altan og jeg har tidligere købt økologiske plantesække for at være sikker på at der ikke er noget skadeligt i jorden. Men, når jeg er løbet tør, har jeg nogengange bare brugt pottemuld fra supermarkedet.

Der er jo kæmpe prisforskel og kvalitetsforskel sikkert også på de forskellige jordtyper - og mærker (?)

Nå, men er der nogen grund til at jeg ikke skulle kunne købe noget planteskolejord fx i silvan - og så plante i det?

Er der andet man skal overveje? Lugter noget fx meget af gødning?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 17. januar 2014 kl. 11.37

Hej Kevan,

Jeg kender ikke svaret, men det er et utroligt interessant spørgsmål. Faktisk synes jeg, du skulle sende det til ekspert-panelet. Jeg vil i hvert fald gerne høre et rigtig kvalificeret svar.

Elsebeth

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. januar 2014 kl. 17.31

Prøv at søge på sphagnum oppe i søgefeltet - så dukker der nogle artikler op, om hvorfor man bør undgå at bruge det :)

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 17. januar 2014 kl. 20.42

Der er også tilsat (kunst)gødning til mange jordtyper, som jo ikke er økologisk.
Det de kalder økologisk, må være gødet naturligt (eller ugødet). Men det kan også være spagnum - og som Anja skriver, er der en del problemer med dette (se link).
Jeg har virkelig haft svært ved at finde spagnum- og kunstgødningsfri pottemuld til krukker, fx af komposteret hestemøg eller noget.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Markussen, 22. januar 2014 kl. 10.39

Hej Kevan

Jeg vil anbefale dig at anvende Champost Plantesække eller deres Højbedsmuld. Jeg har selv dyrket krydderurter og grønsager med succes i deres produkter. Men jeg mener ikke du må anvende Champost indendørs.

Produkterne består af hestemøg, som er komposteret og varmebehandlet. Der er altså ikke tilsat nogen form for kunstgødning.

Du kan læse mere om deres produkter på www.champost.dk

Held og Lykke, Lene

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. januar 2014 kl. 16.15

Nej, hvor sjovt - Champost har en marketingassistent, som også hedder Lene Kudsk :-D

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. januar 2014 kl. 18.28

Sjovt tilfælde...

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. januar 2014 kl. 19.25

Det er bare så forbandet dyrt, at indkøbe. Men ellers et udemærket produkt .
Hvis man har adgang til hestemøg med halm kan man godt lave et lign produkt til at plante i . Det bliver mere hen ad kompost, end det bliver champignons muld . Ønsker man dette skal det vendes noget oftere .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. januar 2014 kl. 15.26

Har I set det ene spørgsmål til eksperterne i dag? Det er da lidt interessant.

Nyt svar til emnet »Økologisk jord vs almindelig«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Økologisk jord vs almindelig

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider