Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. januar 2014 kl. 17.01
Hej
For 2 år siden forærede mine børnebørn mig en selvlysende kaktus i julegave. I går gik jeg ind i stuen i mørke - og se selv, hvor kaktussen kunne lyse. Den må have en del fosfor i "piggene".
Jeg fik faktisk 2, men jeg har druknet den ene. Hvordan kan jeg formere kaktussen?
Mange hilsner
Ingeborg
Ps. Jeg er ikke kaktus fan efter at jeg en gang lænede mig ud over et meget stikkende eksemplar!!!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. januar 2014 kl. 17.02
Og kaktussen ser sådan ud ved dagslys - eller det lys der nu er denne regnfulde skumringsaften.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. januar 2014 kl. 18.34
Navnet er MAMMILLARIA GRACILIS
Kaktussen kan købes hos Plantorama
Skrevet af: Lis P., 9. januar 2014 kl. 19.07
Du tager bare en af de arme der sidder på kaktusen lader den tørre et par dage sætter i en sandblandet jord men vand den nu ikke for meget det er jo ikke en sumpplante, kaktus skal ikke have vand fra sidst i oktober til marts/april.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. januar 2014 kl. 19.25
Tak for svaret Lis P.
Hvordan med moderplanten. Sætter den nye arme der hvor jeg "amputerer"?
mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Lis P., 10. januar 2014 kl. 7.10
Nok ikke lige der hvor du har taget armen, men du kunne jo tage en hvor de i forvejen sidder tæt.
Der vil løbenede komme nye arme på din kaktus, jeg har selv en del forskellige Mammillariaer, også denne, jeg kan bare ikke lide når man oversprøjter dem med alt muligt, havde det været et dyr var dyrplageri, her er det planteplageri og skulle forbydes.
Skrevet af: Lone Brems, 10. januar 2014 kl. 8.05
Hej Lis P
Øhhh - hvad er det man sprøjter på kaktussen ?
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lis P., 10. januar 2014 kl. 8.09
jeg ved ikke hvad denne er spøjtet med, men man har i julen kunnet købe forskellige sukkulenter sprøjtet med guld, sølv, og rød, samt hvidt skumsne osv, det skulle forbydes, planterne har ikke mange chancer for at overleve.
Skrevet af: Peter A., 10. januar 2014 kl. 10.11
Det er ikke noget der er naturligt , det er noget commercielt bøvl for at sælge , ligesom jordbærkaktus , jeg har tjekket alt om MAMMILLARIA GRACILIS og der er absolut ingen der omtaler at denne plante skulle være naturlig selvlysende...........
Peter A.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. januar 2014 kl. 17.21
www.havebureauet.dk/00216/00889/
Her omtales ikke at kaktussen er sprøjtet med et fremmed stof.
Hvorfor skulle denne kaktus ikke have fosfor i sine pigge?
Det er 2 år siden jeg fik denne kaktus og da var den kun en enkelt arm med 2 sidearme. Jeg har ikke sprøjtet den med noget, så hvordan skulle de tilkomne arme kunne lyse?
Den må tvivleren længere ud på landet med.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: René Wutborg, 10. januar 2014 kl. 18.45
Det kunne den for så vidt godt, Ingeborg. Der findes faktisk både encellede organismer, insekter og planter der benytter sig af fosforisens. Men en ting er sikker: fra NATURENS hånd er Mammilaria gracilis ikke fosforiserende. Det efterlader, så vidt jeg kan se, tre muligheder: at planten, populært sagt er blevet malet (de mere eller mindre bizarre resultater i eksempelvis blå, rød eller sølv kan vist ses på de fleste planteskoler, eller at den har fået indsprøjtet et stof, der giver effekten eller at den er genmanipuleret. (Der findes f.eks fosforiserende mus). Planten diskuteres f.eks. her: cfin.sona-systems.com/Default.aspx?ReturnUrl=%2f
Vh R. Wutborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. januar 2014 kl. 19.44
Hej René
Min kaktus er ikke malet eller sprøjtet, for hvordan skulle det sprede sig til senere dannede arme?. Den kan være genmanipuleret eller man kan have tilført jorden et stof som er trukket ud i plantens pigge.
Desværre skal man være medlem for at kunne studere henvisningen i linket.
Tak for svaret - bare ingen tror på at min kaktus er malet eller sprøjtet med en spraydåse.
Ingeborg
Skrevet af: Peter A., 10. januar 2014 kl. 22.46
Det er ren fup! Der findes ingen selvlysende kaktus, det er udelukkende et påhit fra firmaer, som åbenbart ikke kan sælge deres planter på normal vis. De stakkels kaktus er blevet sprøjtet med et eller andet selvlysende. Der findes selvlysende alger, men det er en anden historie.
Finn
Det her svar kan man finde på nordisk kaktus selskabs hjemmeside og det er en af DK bedste kaktus eksperter som svarer......
Peter A.
Skrevet af: Mogens; E., 10. januar 2014 kl. 22.48
Jorden kan være tilsat et stof som bevirker at planten bliver selvlysende.
Det samme gør man med Hortensia hvor stoffet aluminium-sulfat skifter farve på blomsterne.
Hvis du planter en arm i alm. sand/jord tror jeg at lyset langsomt vil fortage sig.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. januar 2014 kl. 23.14
Hej
Hvordan kan det så være at min kaktus lyser mere i mørke på de dage hvor der har været solskin?
Jeg kan iøvrigt "oplade" kaktussen ved at sætte den under en lampe i nogen tid.
Det er nøjagtig det vi gjorde under krigen - Jeps - 2. verdenskrig!, hvor man i mørklægningens tid kunne købe brosjer støbt i et materiale indeholdende Fosfor. Jeg har stadigvæk en af min mors brosjer. Den forestiller 2 flyvende måger.
Jeg har googlet mig til oplysninger om planten på både tysk og engelsk og intet sted er nævnt noget om at "lyset er påført med maling".
Uanset om det er i jorden eller planten der er påvirket ad genetisk vej, er det jo stadigvæk en selvlysende plante - og andet har jeg ikke skrevet. Iøvrigt er fosfor jo også et naturligt forekommende stof.
Og om det nu er fup, hvor man har tilført planten fosfor gør den jo ikke mindre selvlysende. Ligesom Hortensiaer som er blevet kemisk påvirkede jo også stadigvæk enten er røde eller blå hortensiaer.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Lis P., 11. januar 2014 kl. 7.15
Nej den er ikke fra naturens side selvlysende denne er fremavlet i gartneri. Ingeborg du kunne jo tage en arm og plante i sandblandet jord og så se om den nye plante bliver selvlysende.
Skrevet af: Peter A., 11. januar 2014 kl. 11.12
Selvlysende kaktus er noget freakshow agtigt a´la den skæggede dame...........
Angående begebet selvlysende , der er ikke noget der er i sig selv er selvlysende , det ville vare en evighedsmaskine ,og det er en umulighed.
Visse stoffer fx. fosfor har en evne til at oplagre lys , og afgive det , derfor kan man "oplade" fosforforbindelser med lys , der når det bliver mørkt vil stå at lyse svagt , i en kortere periode , særligt uv lys er godt til at lade op med.
Det er utroligt hvad smarte gartnere etc. finder på for at prakke godtroende kunder fupprodukter på og det er tankevækkende at der er nogen der hopper på , men den kloge narrer den mindre kloge........desværre
Peter A.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. januar 2014 kl. 11.26
Hej
Nu synes jeg virkelig at diskussionen skal stoppe her, hvor mange udtaler sig uden at vide noget bestemt.
Hvad med alle de kulørte/brogede julestjerner. De må da høre under samme kategori.
Hvis mine børnebørn har ladet sig fuppe som nogen skriver, så er sandheden vel den at de har købt en plante, som havde et skilt på sig, hvor der stod at den var selvlysende i mørke. De er ikke blevet fuppede - og heller ikke jeg, for planten lyser jo i mørke. Noget fup ville det være, om den ikke lyste i mørke. Iøvrigt har jeg først i år agt mærke til at planten lyser. Trods god vilje har jeg ikke bemærket noget "lyse" da planten var mindre.
Jeg vil henvende mig til Munk Anno 09, som har forhandlet planten i et par år. Den har også været fremvist på "Gartenschau 2011" i Tyskland. Mon de der ville fremvise "malede" planter?
Det korte af det lange er: Er min plante selvlysende eller ej?
Og ja, den er selvlysende. Det var jo ikke ment noget økologisk input :-)
mange venlige hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. januar 2014 kl. 11.26
Ps.
Jorden ved kaktusplanten lyser ikke :-)
Ingeborg
Skrevet af: Søren S Duun, 11. januar 2014 kl. 13.46
Nyd den så længe den lyser og hvis det høre op en dag er du blevet en erfaring rigere . Jeg kunne godt forestille mig at en gartner havde fået en sjov idé med at give dem et middel så de lyser i mørke . Så er de nemmere at afsætte . Grunden til at man ikke kan læse om det nogle steder er at selve planten ikke er selvlysende .
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. januar 2014 kl. 14.22
Hej Søren
Jeg kunne tænke mig at piggene kan fungere som "ledere", ligesom kisel jo er et halvledermateriale.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. januar 2014 kl. 15.21
.............Og inden nogen vil fortælle mig det: Jeg ved at der ikke er strøm i min kaktus :-)
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 11. januar 2014 kl. 17.53
Thaiwanske forskere har ved at indføre guld nanopartikler i Bacopa caroliniana planter, fået corolophylen i bladene til at afgive et lysende skær om natten. Forskerne mener at planterne kan oplyse gaderne om natten.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. januar 2014 kl. 17.58
Tak Mogens - det var da et opløftende svar.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Selvlysende kaktus