Skrevet af: Rie Roswall, 15. maj 2013 kl. 12.21
min stues vinduer har sol, fra tidlig morgen til først på aftenen, og der er intet udenfor der giver nogen skygge. (lejebolig med terasse) mvh rie randers
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 15. maj 2013 kl. 12.53
De fleste kaktus og sukkulenter kan godt lide meget sol. Mit paradistræ står i et stort, sydvendt vindue, og det trives meget godt. Du kan få en stikling, hvis du selv vil fremdrive den... :-)
Men du kan også finde andre planter, der kan lide det. Eller har du mulighed for at trække et rullegardin / en persienne ned, når solen er kraftigst?
Elsebeth
Skrevet af: Mogens; E., 15. maj 2013 kl. 21.38
Hoya kan tåle en masse sol i vinduskarmen.
Skrevet af: Rie Roswall, 16. maj 2013 kl. 6.45
du siger hoya, men det er ikke det billedet viser og om hoya fandt jeg på nettet!
----------------------------
Navn: Hoya – voksblomst
Placering: Lyst men ikke i direkte sol. Tåler også at stå næsten mørkt eller i halvskygge.
et andet sted vh rie
Dog bør man om ikke sætte den i et vindue med direkte sol i sommermånederne.
m
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 16. maj 2013 kl. 7.14
Kalla, dracæna, hjerteranke, håret trillingranke, sølvskær, mosaikblad, kattesvans, passionsblomst, blødende hjerte, Eustoma grandiflora, papegøjeblad, blå blyrod, ørkenrose, plumeria obtusa, solblomst. Det er nogle forslag. Udfordringen ligger så i, hvor du kan købe dem... ;-)
Elsebeth
Skrevet af: Mogens; E., 16. maj 2013 kl. 20.11
Rie, helt rigtigt, forkert foto. Men vi har haft Hoya planter i sydvendte vinduer i mange år, uden problemer.
Skrevet af: Mariann G., 6. april 2014 kl. 10.52
Jeg har flotte orkideer i mine sydsydøst vinduer, tre forskellige i øjeblikket. Der er blomster året rundt. Mvh. Mariann.
Skrevet af: Søren S Duun, 6. april 2014 kl. 13.25
Den du har afbildede er en gardenia . Hoya spinosa , voksblomst er en slyngplante .
Skrevet af: Karen Engsig-Karup, 9. april 2014 kl. 21.49
Hibiscus, Kamelia, bromelier som Præstehavre og Aechmea, Svigermors Skarpe Tunge. Men bladene må ikke røre vinduesglasset, for så bliver de svedet af.
Skrevet af: Lone Thomsen, 10. april 2014 kl. 20.28
Nerie og hawaii blomst elsker et solrigt vindue og vil kvitte med en masse blomster. De er tørstige, så husk at vande.
Skrevet af: Finn Eskildsen, 3. oktober 2014 kl. 15.40
Hej Rie.
Det er jo godt nok længe siden du skrev om dit syd vendte vindue .Men det jeg vil anbefale er :Adelium , eller Ørkenrose .
Det er en fantastisk plante . Når den står tørt i december og januar, og så bliver skåret kraftig tilbage .Så blomstre den fra maj til november.
Hilsen Finn
Skrevet af: Chris J., 23. november 2014 kl. 21.32
Hej Rie
Hvis du har så meget lys, så kan det lykkes for dig at få blomster i et Paradistræ, blot du holder vandingspause i juli-august.
Hej Finn
Jeg tror, at Ørkenrose hedder Adenium obesum, altså med 'n' i slægtsnavnet.
Mvh. Chris
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvad kan tåle så meget sol