Skrevet af: Daniel G., 27. april 2013 kl. 21.06
Hej..
Jeg har forspirret nogle planter i vindueskarmen og jeg kunne godt tænke mig at høre hvornår hver enkelt kan komme udenfor?
Disse har jeg sået med frø fra supermarkedet og blev alle sået d. 30 marts:
- sød peber (capsicum annuum)
- miniagurk (cucumis sativus)
- sommergulerod (Daucus Carota L)
- basilikum (Ocimum Basilicum L)
- oregano (origanum vulgare L.)
- persille (petroselinum crispum)
- cherrytomat (solanum lycopersicum)
- purløg (allium schoenoprasum)
- sukkerært (pisum sativum)
- squash (cucurbita pepo)
- krybebønne (phaseolus vulgaris)
- porre (allium ampeloprasum)
- Spinat (spinacia oleracea L.)
- hovedsalat (lactuca sativa)
- kepaløg (allium cepa)
- Tomat (solanum lycopersicum)
- Havejordbær (Fragaria x ananassa)
- Månedsjordbær (Fragaria vesca var semperflorens)
- Chilipeber (Capsicum annuum)
udover det har jeg en lille mynte plante på 2 cm
og nogle kartofelplanter som er spiret (nogle er ca. 20 cm høje og resten er 1-10 cm høje)
en hindbær "rubus idaeus" plante som jeg købte for ca. 1 uge siden på ca. 20 cm. men med kun to små skud og en meget lille rod.
og stiklinger:
Blåbær, ribs, jordbær, forårshindbær, efterårshindbær, taybær, hindbær rubus idaeus, tyttebær, vindrue, brombær
jeg er begyndt at afhærde/tilvænne dem til klimaet udenfor de seneste par dage ved at stille dem ud i dagstimerne og stille dem inde igen om aftenen, men jeg ved ikke hvornår jeg kan lade dem blive udenfor hele døgnet og lade dem stå der permanent..
planterne kan ses her:
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391294-andet
baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391298-andet
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391299-andet
baboom2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391300-andet
eller på min blog "rejsenmodselvforsyning" (blogspot.dk)
Skrevet af: Philip L., 28. april 2013 kl. 11.34
Jeg vil lige sige, at du kan læse bag på hvornår de kan plantes ud :) Men det så meget sagt og sikkert skrevet før man vidste lange vintre fandtes i DK osv ;)
Men jeg vil gerne "sige" mine 4 forskellige sorter basilikum står allerede ude lunt, 25 grader i mit mini drivhus :) Bare basilikum står lunt/varmt, og uden blæsende vejr - så kan de stå ude nu. Men helt gerne have tittet frem først. Og gerne 2 cm over jorden med 2 små blade først.
Nu hvor jeg er Mynte nørd herinde. Så hvilken mynte er det? ved du det? For der findes et HAV AF MYNTE! Og mere til!
Jeg har selv over 27 forskellige mynte. Og eneste jeg ved og forsket i med den sort der mest krævende er Kiwi mynte og Banan mynten - de skal stå ude FØRST når det over 15 grader FAST! Så hvis det en "almindelig" pebermynte eller andet - så kan den sagtnes komme ud allerede nu :)
Og hvis du hyped på mere mynte - så skriver du bare! :)
Skrevet af: Daniel G., 28. april 2013 kl. 13.26
de fleste af de såede planter jeg har er over 2 cm og har mere end 2 blade
tror du så ikk bare jeg kan tage det hele udenfor på min altan? der er jo lidt beskyttet for vind osv.
mynte planten er nok omkring 4 cm nu og har mange blade.. sorten ved jeg ikk men er den som de plejer at sælge i supermarkederne i små potter
du kan se beskrivelsen på pakkerne af mine frø her:
1.bp.blogspot.com/-MRolkFakKqw/UX0AiD0usgI/AAAAAAAAANE/n1dpomsg3Pg/s1600/1.JPG
4.bp.blogspot.com/-7s5ljTk4X0E/UX0AjnFvGWI/AAAAAAAAANM/kT0_bisk_XQ/s1600/2.JPG
1.bp.blogspot.com/-e1kzcyE5a18/UX0AkSpVxsI/AAAAAAAAANQ/UhzSMnEVRNA/s1600/3.JPG
hvis vi tager dem fra en ende af:
- cherrytomat: der står "forspirring: 8-10 uger før udplantning laveste nattetemp. 8 grader"
vil det sige at de skal stå indendøre i 8-10 uger før de må komme ud? og de må kun komme ud når nattetemperaturen er over 8 grader?
men når de siger "udplantning" så er det jo at man planter dem ned i jorden i det fri.. mine vil jo stå i en potte på altanen hvor der er dækket for vind osv. tror du så ikke de kan komme ud lidt før?
- persille: "efter spirring lyst og køligere"
- sød peber: "efter fremkomst lyst og køligere"
- tomat: skal den ikke have ca. samme vilkår som cherrytomaten? der står samme nattetemp og samme antal uger forspirring..
- Sommergulerød, sukkerært, spinat
de skal slet ikke have forspirring så er det ikk bare ud med dem med det samme?
- porre: "efter spirring lyst og køligere" "udplantes efter frost"
- oregano: "omplantes efter spiring" "udplantes efter frost"
hvorfor skal den omplantes efter spiring hvis den alligevel bliver plantet ud efter frost?
på kalenderlinjen under beskrivelsen er den brune linje som er forspirring fra starten af marts til slut april og den grønne linje fra midt maj til slut juni.
betyder det at mine forspirrede planter kan komme ud i midt maj eller har den grønne og den brune linje ingen sammenhæng?
- kepaløg: "efter spirring lyst og køligere" "udplantes efter frost"
- krybebønne: "forspirring: 2-3 uger før udplantning så 1 frø pr potte"
så det vil sige at man skal forspirre dem 2-3 uger og derefter kan de tages ud..
men den brune linje som er forspirring viser at man kan forspirre dem fra starten af maj, men jeg såede jo allerede mine i slutningen af marts så hvornår tror du jeg kan tage dem ud på altanen? skal jeg virkelig vente til midt maj som pakken siger?
- basillikum: her er den slet ingen grøn linje betyder det at den slet ikke må komme ud?
alle dem hvor der står "efter spirring lyst og køligere", "efter fremkomst lyst og køligere" og "udplantes efter frost" skal de ikke bare ud med det samme?
tak for hjælpen
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. april 2013 kl. 13.43
For tomater, chili, peber, agurker og basilikum gælder, at de kan plantes ude når nattemperaturen konstant er over 10 grader.
"Udplantes efter frost" -Det kan du godt gøre nu, men vær opmærksom på at der stadig på udsatte steder kan forekomme nattefrost.
Skrevet af: Daniel G., 28. april 2013 kl. 13.46
hov glemte loge det sidste billede
- havejordbær og månedsjordbær: har sået dem men de er stadig ikke kommet men det må blive i et andet indlæg..
- chilipeber: her er der kun 1 ud af 3 der er kommet
der står at de skal stå i minidrivhus eller dækkes til med plast osv. men skal jeg ikke bare ignorere det når jeg forspirer dem i vindueskarmen?
"efter spiring stilles de lyst og køligt" "udplantes ved 8 grader som laveste nattetemp"
hvor skal jeg så stille dem? skal de bare ud på altanen i dagstimerne og så ind om natten i den her periode indtil de bliver over 8 grader om natten?
- miniagurk: "forspirring: 4-6 uger før udplantning, laveste nattetemp 12-15 grader"
vil det sige at de bare skal ud så snart nattetemp er over 12 grader for eksempel?
- Squash: her er den brune linje som betyder forspirring ikke før starten af maj, men jeg lavede jo mine i slutningen af marts.. skal jeg så stadig vente til slutningen af maj som pakken siger..?
Skrevet af: Daniel G., 28. april 2013 kl. 13.52
""Udplantes efter frost" -Det kan du godt gøre nu, men vær opmærksom på at der stadig på udsatte steder kan forekomme nattefrost."
okay men hvis man tager udgangspunkt i vejret i denne og næste uge i Århus:
www.dmi.dk/dmi/index/danmark/byvejr_danmark.htm?by=8000
så kan du se at der ikke længere vil være nattefrost..
kun en enkelt dag vil nattetemp lige ramme 0 ganske kort nemlig på torsdag.. derefter vil der ikke længere være frost..
betyder det at jeg skal vente med at stille dem ud til torsdag eller kan de godt overleve at komme ud med det samme og kun lige få den ene nat der på torsdag hvor der vil være nogle få timer i løbet af natten med 0 grader?
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 28. april 2013 kl. 14.00
Mon ikke de overlever, hvis de som du skriver står på din altan?
"Over 12 grader" betyder ikke så snart nattemp. hitter 12, men når du er sikker på den ikke kommer under.
Jeg gjorde det samme med mine squash sidste år. De blev noget lange, men jeg brugte samme tilvænnings-procedure som til tomaterne og så gik det.
Chili fik samme behandling som tomaterne, ud og dagen, ind om natten. Men er par af de sorter jeg har i år lader jeg blive inde hele sommeren. Som tommelfingerregel, har jeg hørt, gælder det at jo stærkere chili man har desto mere varme og sol kræver den. Der er ingen grund til at dække med plast når først de er spirede, det er mest for at danne varme og fugt nok ind til de spirer.
Ellers søg på de enkelte planter her på Havenyt.dk, der er gode artikler om stort set alle de planter du skriver du har.
Skrevet af: Daniel G., 28. april 2013 kl. 15.22
hvilke af planterne tror du så kan overleve at komme ud nu her?
tror du ikke disse kan?:
- persille
- sommergulerød
- sukkerært
- porre
- kepaløg
- spinat
- hovedsalat
- purløg
og måske dem her:
- sød peber
- oregano
- basilikum
Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2013 kl. 17.41
Hej Daniel
Det vil være meget tidskrævende at sidde og svare så detaljeret på alle dine spørgsmål - og måske lidt fjollet, for hvis du bruger lidt tid med søgefunktionen oppe til højre, vil du kunne finde svar på langt det meste :)
Og så kan du jo vende tilbage med det, som du ikke har fundet...
Skrevet af: Daniel G., 28. april 2013 kl. 21.32
Anja Egeriis
jeg har prøvet at søge lidt på de forskellige grøntsager og har også prøvet at søge forskellige ting som:
"udplantning"
"Forkultivering"
"vindueskarm"
"fra vindueskarm til have"
og der var meget nyttigt info men der var ikke rigtig nogen detaljeret beskrivelse af hvornår hver enkelt sort kan komme ud efter en forspirring
Skrevet af: Clara Andersen, 29. april 2013 kl. 0.02
Daniel, du er tilsyneladende helt ny indenfor det at have med planter at gøre. For i indlæg 2 tager du en enkelt sætning fra en pose og isolerer den uden at læse den i en sammenhæng med, hvad der ellers står (eller med, hvad vi andre forstår, at der står). Du detaljerer alt for meget og misser forståelsen af sammenhængen. - Du synes at forvente en brugsanvisning for hver af dine planter, men det kan ingen give dig, for det afhænger af mange forskellige ting.
Mit råd er, at du gør det, som du tror er rigtigt i år, og noterer alt ned, hvad du gør og hvornår. Og giver dig selv en "learning by doing", for så har du en viden næste år, hvor du formentlig har læst dig til mere og forstået mere. - Du er ikke den første, der må starte på den måde.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. april 2013 kl. 8.11
Hej Daniel,
Og som jeg sagde til dig, da du var herude: Spørg om én ting ad gangen... :-)
Held og lykke med det.
Elsebeth
Skrevet af: PUSLE KJEMS, 30. april 2013 kl. 2.05
jeg tror man skal vent en uge 14 dage med og plant dem ud eller bare og få dem ud eller jo man kan godt få dam ud bare men gider og være omhyggelig med og holde øje med hvor varmt der er og tag dem ind om natten for for den går ned på en 3-5 grader og det er ikke alle der kan holde til det og kan ikke lige husk på ståene fod hvilken nogle a dem der kan men jeg ville vente en uge 14 dage ellers ville jeg tag dem ud når vejret er til det og tag dem ind om aften igen til der er noget varmer om natten
Skrevet af: Maiken Hornor, 30. april 2013 kl. 10.52
Hej!
Ja, det er mange planter du spørger om, så jeg vil mest skrive hvad du kan plante ud nu.
Persille, purløg, spinat og mynte er desværre det eneste jeg ville plante ud nu i denne uge, ikke andet.
Hvis du sætter resten ud nu, er der meget stor risiko for at det vil dø eller at planterne vil blive beskadigede og ikke rigtig give noget.
Jordbær fra frø har jeg aldrig prøvet, planterne fra tidligere år er begyndt at skyde igen i haven, men spirer er sartere. hvis du har rimelig kraftige planter med en kompakt rodklump, tror jeg det er ok, især hvis du kan dække dem en smule med tørre blade, grankviste ol.
Jeg tror også, at bærbusk planterne kan klare sig nu hvis du dækker dem med gran ol. Hvis de er små kan du dække helt, ellers op om siden så meget som muligt.
Jeg kan godt forstå at du er ivrig. Jeg har ikke sået voldsomt meget i vindueskarmene, kun en smule ud over 15-20 tomatplanter. Tomaterne får ikke engang lov til at komme i DRIVHUS fuldtids i hvert fald de næste 14 dage, frilands vil jeg nok vente til 1. juni med tomaterne mm. der sker noget helt vildt med varmen.
Når jeg i dag skal have ompottet tomaterne til større potter i dag, bliver der altså trængsel i vindueskarmen, så jeg kan sagtens forestille mig din :)
Er din altan lukket kan du dog sætte det meste ud hele døgnet, hvis ikke er der ikke stor forskel på den og i haven. Squash/græskar, peber, agurk og bønne (og en smule mere hårdført; tomat) er de mest sarte, de skal blive indenfor om natten uanset hvilken altan.
Karna Mai skriver hver uge en artikel om haven lige nu, hvad kan plantes ud osv. Her på hjemmesidens forside kan du finde den. Den er meget oplysende og vil give dig mange svar på hvornår du, i løbet af den næste måned, kan plante ud.
Hun skriver bl.a. også, at foråret i år er ca. tre uger forsinket i forhold til normale år.
Held og lykke!
Kh M
Ps. Hvornår forskellige planter må plantes ud kommer altid an på temperaturen udenfor, ikke hvor længe siden du har sået dem!
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 2. maj 2013 kl. 8.55
Hej,
Ang. dine tomatplanter, så kan jeg fortælle, at mine allerede har stået i drivhuset 3 uger, dag og nat. De nætter, hvor temperaturen har været under 7 grader, har jeg beskyttet dem med stearinlys og nætter med risiko for frost, har jeg overdækket drivhuset med tæpper. Det er gået rigtig godt. De lever endnu og de første blomsterklasser er næsten afblomstret og begynder forhåbentlig snart at danne tomater. Så efter min mening, så kan man tage de magiske 8 grader med et gran salt. Jeg har dyrket tomatplanter i mange år og et er endnu ikke gået galt.
Det skal dog siges, at der er lidt ekstra arbejde i det ved at plante dem ud så tidligt, men det er for mig rent glæde.
Mit drivhus er et kold drivhus og altså ikke isoleret.
Skrevet af: Martin Krogh, 3. maj 2013 kl. 8.54
Ligesom Eelke har jeg også tyvstartet foråret i mit kolde drivhus, og sat mine planter ud for cirka 10 dage siden. Det er helt rigtigt at det kræver lidt ekstra arbejde med at holde øje med vejrudsigterne, og tage sine forholdsregler, når der meldes frost, men planterne tager altså ikke skade.
Det er tredie år i træk jeg har tidlige tomater i drivhuset og planterne har været sunde og givet masser af udbytte.
Hvis man har lidt stearinlys tændt om natten, og måske en pose over planterne, når det er rigtig koldt, så kan de godt klare sig gennem et forår med sporadisk frost.
Her et foto fra min "natsikring" igår aftes.
God fornøjelse.
Skrevet af: Maiken Hornor, 6. maj 2013 kl. 12.46
Ekle og Martin: Smart! (og det ser super hyggeligt ud på billedet). I får super tidlige og fine tomater er jeg sikker på. Godt tip til næste år, hvis man er meget obs på sine planter :)
Skrevet af: Mette A, 8. juni 2013 kl. 22.24
Til mynte elskere :) ved i om man kan købe kiwi mynten herhjemme og hvis ja, hvor? :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juni 2013 kl. 0.03
Hej Mette
Du vil nok få mere ud af dit spørgsmål, hvis du opretter en tråd til det :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Hvornår kan mine planter komme ud?