Forum

Undgå løgplanter på naturgrund?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erik Stoltenberg, 6. juli 2024 kl. 16.26

Hej forum :)

Jeg har en naturgrund, som gennem mange år har været gået "i skov". Det er jeg rigtig glad for. Der er gran, birk og små blomster og græsser.

Desværre er der nogle løgplanter og desuden bronzeblad som er plantet før jeg overtog stedet, som jeg gerne vil slippe af med. Løgplanterne kender jeg ikke navnet på, men de har lange slanke grønne blade og blomsterne er orange og ligner lidt sådan nogle man kunne købe i blomsterhandlere i gamle dage med sådan noget blomsterstøv som man ikke skal støde ind i med en hvid trøje :)

Jeg har prøvet at grave dybt omkring planterne og vende dem på hovedet, med rødderne opad. Det har hjulpet lidt, men de bliver ved med at skyde, dog i begrænset omfang.

En sen vinterdag i år blev jeg så træt af at se på dem, at jeg simpelt hen gravede rigtig mange af dem op med rode, kørte dem hen til et flisebelagt område og parkerede dem der - med rødderne opad.

Desværre overlevede løgene i jorbunken og har skudt i ret stor stil, så nu har ved jeg ikke hvad jeg skal gøre med jorden. Jeg har ikke mulighed for at få jorden kørt væk, så jeg skal "klare problemet" lokalt.

Er der andre mere effektive metoder, jeg kunne prøve?
Ville tildækning over en længere periode hjælpe?
Hælde salt på (ikke særlig økologisk)
Andet/bedre forslag?

Håber der er nogle herinde der ved hvad jeg skal stille op.

Jeg har desværre kun et billede af løgplanterne, og ikke jordbunken med løgplanterne :)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juli 2024 kl. 21.47

Hej Erik.

Jeg syntes at dine løgplanter ligner dagliljer , især på bladene.
Og disse har det med at brede sig, hvis de har det godt...
Umiddelbart har jeg ikke nogle løsning på hvordan at du slipper af med dem ud over at grave dem op og så rense jorden for løg.

Om du kan skygge dem bort ved at dække dem med kraftig sort plast ved jeg ikke, men det er da værd at prøve. Du må under ingen omstændigheder give dem salt, det ødelægger bare din jord og salt som saltvand/ granulat virker ikke. Hellere ikke eddike eller fedtsyrer virker. Disse er mere beregnet til lettere ukrudt.

Dagliljer er i øvrigt gode til at lukke andet ukrudt ude, da de er meget tætte i væksten. Og så kan du spise dem .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juli 2024 kl. 22.02

Hej igen.

Jeg fik lige læst at dagliljer breder sig med enten knolde ( og ikke løg) og nogle sorter med udløbere... Desuden tåler de salt, så en bekæmpelse med salt vil være nyttesløst.

Der ligger nogle gode artikler her på Havenyt, som beskriver en masse om dagliljer, bl.a denne : www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/stauder/1257.html

En anden mulighed var at annoncere via Facebook ( hvis du er på her) og så se om ikke der er nogle der er interesseret i at hente dem hos dig.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2024 kl. 0.06

Jeg forstår ikke helt, hvorfor dagliljerne skal fjernes. De vokser jo naturlig andre steder og når de kan gro så lystigt hos Erik er det vel fordi han har den egnede jord. Måske er hans kamp med dem deres modværge :-)
Dæk jordbunden af med sort plast i et par år kunne prøves. Eller glæd dig over en blomstrende jordbunke.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Undgå løgplanter på naturgrund?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Undgå løgplanter på naturgrund?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider