Forum

STIKKELSBÆRKIWI

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erling Andersen, 17. juni 2024 kl. 19.05

Jeg har planer om at lave et lunt hjørne af min grund til en lille skovhave. I den forbindelse er jeg lige kommet hjem fra planteskolen med to STIKKELSBÆRKIWI. Nu ser jeg, at den de har givet mig som HAN-plante, er en selvbestøvende sort - ACTINIDIA ARGUTA 'ISSAI'. På nogle sider står der, at den IKKE kan være bestøver for en HUN-plante. Andre steder står, at den selv giver væsentlig større udbytte, hvis den selv bliver “fremmed-bestøvet”.
Skal jeg “glemme” den som han - eller????
Dbh. Erling Andersen

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juni 2024 kl. 19.49

Hej Erling

Actinidia arguta issai er en sort af Actinidia arguta, men de kiwier som vi køber i supermarkedet hedder Actinidia chinensis og det er ikke samme art, men de er i familie med hinanden...

Actinidia arguta issai kan sagtens bestøve sig selv, men om en hanplante af samme art vil gavne frugt sætningen ved jeg ikke. Jeg har aldrig hørt det før. Men hvis planteskolen har gode erfaringer med det må det være rigtig...

Dem som jeg har snakket kiwier dyrkning med siger at hanplanter har det med at fylde i haven, men er kun aktuel, hvis man dyrker den kinesiske variant altså "chinensis" .

Jeg ville nok have købt den stikkelsbærkiwi, der hedder Jenny i stedet for. Jeg kunne forestille mig at disse sorter nemmere ville kunne bestøve hinanden...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle B., 16. august 2024 kl. 14.06

Hej Erling
Jeg satte 2 stk af den selvbestøvende sort Issai for år tilbage. Der er aldrig kommet frugter. De blomstrer med bittesmå grøngule nus, men jeg har aldrig set ansats til en eneste frugt.
Til gengæld er de blevet kæmpestore og har bredt sig op i træer og buske, selvom jeg årligt har kappet ranker. De får lov at stå som fugleskjul, da jeg har plads nok, men det har da været en skuffende oplevelse frugtmæssigt!

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 19. august 2024 kl. 20.55

Jeg har en enkelt Issai og den sætter masser af frugter og er meget frodig.

Nyt svar til emnet »STIKKELSBÆRKIWI«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > STIKKELSBÆRKIWI

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider