Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2016 kl. 18.14
Vi har en blærenød, der er strandet i hønsegården.
Trods trange forhold har den givet et "stort" udbytte i år.
De har ligget til tørre, og jeg har "bælget" dem i dag.
Men nu skal skallen af, så de kan bruges i madlavningen. De er på størrelse med en ært og har en skal omkring frøet.
At knække dem med en papegøjetang tager uoverskuelig lang tid.
Det første hold ville jeg riste i ovnen i ½ time ved 200 gr C, men de blev sorte længe inden. Og kernerne kunne heller ikke spises, medmindre man kan lide trækul.
Jeg er nu i gang med andet forsøg, hvor jeg giver dem 100 gr C (det laveste den lille ovn kan stå på) og uret er sat til 10 min.
Planen er, at jeg vil riste dem, så skallen er nem af "rulle" af.
Men ved du, hvordan det gøres, vil jeg være taknemmelig for at få det at vide. Det er jo ikke sikkert at høsten rækker til alle de forsøg, der skal til, inden jeg finder en gangbar vej.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. november 2016 kl. 9.18
Hej Lars Holt
Det er meget interessant. Når jeg ikke kan finde noget om blærenød, prøver jeg altid med det latinske navn, efterfulgt af "relevante" ord for emnet på tysk eller engelsk. I dag kom jeg til dette indlæg, hvor der fortælles at avleren her knækker nødderne med en hammer inden de ristes let.
www.br.de/br-fernsehen/sendungen/querbeet/pflanzen-lexikon/pimpernuss100.html
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. november 2016 kl. 16.50
Jeg knækker dem med en nøddeknækker og spiser dem rå/friske.
Der er mange i år.
Held og lykke.
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. november 2016 kl. 18.22
Nu er jeg nysgerrig efter at vide om det er"nøddeår" i år. Naboens hasseltræer i hegnet mod os gav kun ganske få nødder og min troldhassel gav heller ikke flere nødder end jeg kunne tælle på een hånd. Det er et træ på 5-6 m og gav rigtig mange nødder sidste år.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 17. november 2016 kl. 19.06
Øv, der er altså ingen genvej til at få nødderne knækkede på en let måde.
Når jeg tænker på den ringe størrelse, kan det godt være, at de ender som hønsefoder.
Nu sunder jeg mig lige lidt, og så får vi at se!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. november 2016 kl. 19.12
Nu begynder det jo at blive lidt farligt at spørge om noget, der ikke handler om "Ø" .... men der er da ø i nød. :-)
Hvad smager de der nødder af? Husker at jeg som barn spiste bog og de var også ret svære at pille. Hvordan klarer hønsene det? Eller er det deres krås, der klarer det?
Ingeborg
Skrevet af: Tilde P., 17. november 2016 kl. 19.24
Ingeborg.
Jeg har ordnet mange skovduer, der har ædt bog. De æder dem hele, og jeg har undret mig hver gang at deres stopfulde kro ikke blev skåret op af de spidse skarpkantede frø. Kroen er ikke nær så tykvægget som kråsen.
Men sådan er der så meget ;-).
Skrevet af: Lars Holt, 17. november 2016 kl. 19.29
Blærenød smager ganske fint. Måske lidt som pistacienød. Men de er jo på størrelse med ærter, og det er der jeg ser problemet i forhold til anstrengelserne med at få nødderne ud af skallen.
Som ristede i forsøg 2 var der en eller to, der var lidt bitre.
Som foder til dværghønsene må jeg flække dem, så den løsning haster ikke med at blive afprøvet.
Blærenød egner sig fint i en skovhave, men man skal kunne få udbytte af nødderne - ellers er det vel lige meget?
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 17. november 2016 kl. 22.11
Nu kender jeg ikke Blærenød, og ved derfor heller ikke hvor hård skallen er, så jeg prøver bare at bruge min fantasi for måske at klare problemet :)
Hvad med at prøve at lægge dem i èt lag på et viskestykke, et andet viskestykke lægges ovenpå, og så tage kagerullen og rulle over ( med det nødvendige tryk) Eller hammeren, hvis de er meget hårde.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Blærenød